Har tänkt lägga laminat på hela övervåningen, som är täckt med plastmatta från 1989. Mattan i sig är i OK skick, förutom att den gulnat, har små bubblor lite här och där samt knarrar i sovrummet. Funkar det att lägga laminatet ovanpå utan att ta upp mattan? Tog upp samma matta på nedervåningen nämligen, och det är något jag helst vill undvika, då den är oerhört hårt limmad. Vi har ingen fukt eller så (BRF utförde besiktning nyligen).
Hur gör jag i så fall för att ta bort bubblor & dämpa knarret på bästa sätt?

Det är nog inte mattan som knarrar utan underliggande konstruktion och du behöver inte ta upp mattan för att lägga laminatgolv ovanpå. Om du skruvar några skruvar ner i golvreglarna där det knarrar så brukar det bli bättre. Har du golvvärme så var extremt försiktig med var du borrar så du inte träffar slangen.

Jo, det är klart att det inte är mattan som knarrar :D Tror att det är träskivor som ligger under, för det syns rutor genom mattan.
Har ingen golvvärme så det ska nog gå!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag rekommenderar att ta bort plastmattan av hälsoskäl (PVC plast), skrapa rent ner till träskivorna och lägg ett riktigt trägolv. Kör tex furugolv och linoljevaxa det, ett billigt vackert golv och det är bra för inomhusmiljön.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.