Byggahus.se

Plankgolv under laminatgolvet?

955 läst  2 svar

1. A
    Medlem · Nivå 10
    Vi flyttade in i nuvarande hus för snart två år sedan. Nu är det dags att börja lite smått med sista rummet på ovanvåningen, hallen på 5 kvm ovanför trappan.

Kan det finnas ett plankgolv med potential under laminatgolvet?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3368.jpg

Nej, det gjorde det ju så klart inte. I alla fall inte om man inte önskar väldigt mycket patina. Det var så klart ingen överraskning utan jag visste vad som dolde sig under laminaten. Jag har lyft på det för att få ner rör för antennkabel och nätverkskabel till källaren och tröttnat på att golvet (som förväntat) inte kom tillbaka ordentligt. Till sommaren ska med största sannolikhet fasaden bytas och balkongdörren i bakgrunden tas bort. Väggar och tak får därför vänta till hösten.
    IMG_3369.jpg

Nya golvet är tänkt att bli Södras furugolv på 27x158. En sak att fundera på är hur jag ska göra vid trappan...
    IMG_3370.jpg

Bryta bort och låta nya golvet hänga över, eller slipa och kanske få en halvdan skarv och olika nyans. Den har ju lite skador som nog inte går bort helt.
    Vad tycker publiken?

2. A
    Medlem · Nivå 10
  3. A
    Medlem · Nivå 10
    Det mesta av isoleringen la jag igår kväll innan det var dags att sova. Det är ju på andra våningen och därmed stegljudsdämpning jag ör ute efter. På förmiddagen var det så dags att lägga första brädan. Den är klyvd på längden för att få bort noten eftersom en del sticker ut lite över trappan. För att få det rätt vid räcket och hela vägen bort så gjorde jag den en cm bredare i ena änden. Det är inget man tänker på.
    image.jpg

Mäta, såga, skruva. Mäta, såga skruva. Bara att mata på tills det är klart inga konstigheter. Har limmat skarven på de bräder som inte är hela längden. Skarven kommer ju inte på någon golvbjälke.
    image.jpg

Nu återstår att olja in det. Jag ska använda Osmo hårdvaxolja, först en med vitt pigment och sedan matt. Lite osäker när det blir då vi behöver kunna ta oss igenom hallen. Det gäller att skydda golvet innan det är behandlat då fläckar är svåra att få bort.

Nöjd så långt!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka