8 098 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
frigolitisolering under klinker?
Hej, Jag vill lägga klinkergolv på en liten betongyta i hallen, där ligger idag råspont på papp (hoppas jag) och känns otroligt fel i den rellativt fuktiga miljön nära ytterdörren. Jag har märkt att det blir en hel del kondens där när det är smällkallt ute. Kan jag lägga isolering av något slag för att kompensera för sponten, det blir annars en bytta att stiga in i och isolering måste man ju ha. Någon vattenburen uppvärmning vill jag inte krångla med, det är ingen plats man stannar länge i och barnens skor bruka täcka golvet ändå... Ytan är ca 2m2 så det kan bli mitt första klinkergolv att öva mig på
tacksam för tips.
Om jag förstår det hela rätt så har du idag en betongplatta - papp - råspont?. Om du ska lägga klinker så behöver du ju en hyggligt slät yta att lägga på. Är betongen tillräckligt eller behöver du lägga ut ett lager flytspackel först? Ska du isolera på betongen med cellplast så verkar du ju inte få dit så värst tjockt lager och innan du kan lägga klinker på det behöver du flyta ut ett lager spackel över först för att få en hård och jämn yta. Om du räknar bygghöjd för cellplast - flytspackel-fix och klinker vad får du då kvar för cellplasten i höjd? Minsta bygghöjden för flytspacklet beror på tillverkare och hur hård cellplast du har under.
Här finns tex en länk som visar hur läggningen kan gå till:
http://homepoint.se/index.php?option=com_content&task=view&id=208
Här finns tex en länk som visar hur läggningen kan gå till:
http://homepoint.se/index.php?option=com_content&task=view&id=208
Redigerat:
Jag har också sökt med ljus och lykta med information om vilka isolerskivor man kan använda om man skall lägga klinker/kalksten på betonggolv. Det borde gå att lägga skivor (men vilka) och flytspackla och därefter lägga klinkers. Golvvärmen (el) läggs ovanpå skivorna på flytspacklet.
Det är önskvärt att isolera nedåt om man vill ha snabb uppvärmning uppåt när man sätter på värmen.
Var finns denna magiska skiva? Lite samma frågeställning.
Det är önskvärt att isolera nedåt om man vill ha snabb uppvärmning uppåt när man sätter på värmen.
Var finns denna magiska skiva? Lite samma frågeställning.
Jag skall göra samma projekt, ungefär 4 m2. Jag har 13 cm i bygghöjd att röra mig på (Från betongsulan idag till färdigt klinker sedan). Idag är det någon slags betongsula som ligger som grund, under den är det luft.
Mina funderingar:
1: Hur jämn måste betongsulan under vara
2: Vilken frigolit använder man?
3: Behöver man göra fast denna frigolit på något sätt? Eller räcker det sedan med flytspacklet fixerar frigoliten, känns inte rätt..
Mina funderingar:
1: Hur jämn måste betongsulan under vara
2: Vilken frigolit använder man?
3: Behöver man göra fast denna frigolit på något sätt? Eller räcker det sedan med flytspacklet fixerar frigoliten, känns inte rätt..
Jag skulle inte använda frigolit under, man bör nog spackla iaf 30-40mm om man ska vara säker.
Använd EPScement, flytspackla och lägg klinker. Nackdelen med EPS är att den isolerar ungefär hälften av vad cellplast gör
Använd EPScement, flytspackla och lägg klinker. Nackdelen med EPS är att den isolerar ungefär hälften av vad cellplast gör
väcker denna tråd till liv igen, ska göra om tvättstugan, har idag bara betongplattan som golv men vill isolera den och lägga klinkers. EPSCement är dyrt (i jämförelse mot cellplast) och många påstår även att den isolerar sämre än cellplast. Jag hade helst velat lägga cellplast direkt på betongen, flytspackla, elgolvvärme och lägga klinkers..men går verkligen detta? måste man slå fast cellplasten så den inte ligger flytande?
Klicka här för att svara