Hej!

Upptäckte att vi av misstag lagt fel primer i lilla badrummet på flytspacklet. Vi använde oss av Heydi PRO Primer XTRA. Där det står att det är för icke sugande underlag. Och att man inte ska använda sig av det till cementbaserade underlag. Jag upptäckte detta efter tyvärr.

Tätskiktet är inte lagt ännu. Min fråga är då. Är detta skadligt på något sätt då de skriver att man inte ska använda på det. Eller kan vi bara lägga en annan primer på detta och sen tätskikt? Blev orolig bara så detta inte förstör på något sätt.

Hoppas någon kan svara på min fråga.

T
Ring Heydi så får du rätt svar men förmodligen ett svar du inte vill veta då det står ganska klart på deras hemsida att man som sagt INTE ska använda produkten på cementbaserat underlag.

Kontaktuppgifter står på deras hemsida: http://www.heydi.se/produkt.asp?VdaID=222

Hej!

Ja jag ska göra det. Men tänkte om någon eventuellt kunde hjälpa mig tidigare. Primern mellan betonggolv och flytspackel är rätt. Blev bara fel på flytspacklet före tätskikt ska på. Men tur att vi ej satt tätskikt ännu. För i värsta fall kan man skrapa bort det. Eventuellt lägga på den "rätta" primern.

På andra märken som har dessa primers som är för icke-sugande underlag och som ej ska spädas med vatten. Där står det "ej användas som primer under cementbaserad spackelmassa i fall denna senare skall beläggas med hellimmad parkett."

Lite mer specificerat än Hey'Di och man kan iaf tycka att de borde vara liknande funktion samt sammansättning.

Vi ska ju somsagt på detta lägga tätskiktet för badrum. Sedan fix och klinker på tätskikt.

Jag menar, förstår vikten av det när man ska ha primern före flytspackel, för det gör att spacklet har sin egentid att härda. Och så inte underlaget suger åt sig dess fukt osv. Men när man ska lägga på tätskikt så kanske det inte är samma princip som gäller riktigt.

Det får tyvärr bli att skrapa bort den. Men tur jag upptäckte det i tid iaf :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.