2 065 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Mattlacka nylagd parkett
Hej, jag är intresserad av ett golv. Det är en så kallad tunn/fanerparkett. Golvet finns bara med blank lack och jag vill egentligen ha en matt lack. Kan man lacka över golvet med en matt lack när man lagt det? Det går alltså inte att slipa.
Mhm, men nu fanns inte golvet med den ytbehandling jag vill ha. Därav frågeställningen. Hade golvet funnits med matt lack hade jag självklart köpt det. Svara gärna bara om ni har någon relevant och givande input att dela med er av
Hej
För 10 år sedan gjorde jag ungefär så i köket, lade in en ny askparkett och omedelbart lackade den. Jag tvättade noga och mattslipade med excenterslip. Det är svårt att få perfekt vidhäftning, jag har några lacksläpp, men det är ett golv som används, ingen granskar det på kryphöjd i alla fall. Jag gjorde det enligt tips från kamrat som haft problem med inträngande vatten i skarvarna i sitt köksparkettgolv. Det har jag sluppit trots 10 år v barn som hjälpt till i köket.
För 10 år sedan gjorde jag ungefär så i köket, lade in en ny askparkett och omedelbart lackade den. Jag tvättade noga och mattslipade med excenterslip. Det är svårt att få perfekt vidhäftning, jag har några lacksläpp, men det är ett golv som används, ingen granskar det på kryphöjd i alla fall. Jag gjorde det enligt tips från kamrat som haft problem med inträngande vatten i skarvarna i sitt köksparkettgolv. Det har jag sluppit trots 10 år v barn som hjälpt till i köket.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ja varför skulle det inte gå bra att lacka ett varv till?
Gör rent och använd en bra lack
Protte
Gör rent och använd en bra lack
Protte
Klicka här för att svara