Hejsan

Har precis köpt ett hus från 50-talet i desperat behov av renovering, så har ett par frågor:).
Har en grov betong yta i hela huset, inte helt jämnt på alla ställen.
Hade tänkt att lägga en heltäckningsmatta i sovrummet då jag behöver snåla lite för jag spräckt golvbudgeten på lyxigt golv i vardagsrummet. Hade tänkt flyta hela sovrummet för att få en jämn och fin yta, kan jag då lägga heltäckningsmatta direkt på sen? Vad ska jag tänka på? Aldrig lagt heltäckningsmatta innan.

Resten av huset är det tänkt att lägga parkett, förutom ett par rum. Kan jag lägga parkettgolvet direkt på den grova betong ytan? Vad är bästa sättet att jämna ut golvet innan jag lägger parketten? Vill helst inte flyta alla dessa ytor. Hade tänkt lägga ett Pergo golv då jag tycker deras nya system låter väldigt lovande och vill inte ha några avslut/skarvar på hela undervåningen.

Mvh

Debro skrev:
Hejsan

Har precis köpt ett hus från 50-talet i desperat behov av renovering, så har ett par frågor:).
Har en grov betong yta i hela huset, inte helt jämnt på alla ställen.
Hade tänkt att lägga en heltäckningsmatta i sovrummet då jag behöver snåla lite för jag spräckt golvbudgeten på lyxigt golv i vardagsrummet. Hade tänkt flyta hela sovrummet för att få en jämn och fin yta, kan jag då lägga heltäckningsmatta direkt på sen? Vad ska jag tänka på? Aldrig lagt heltäckningsmatta innan.

Resten av huset är det tänkt att lägga parkett, förutom ett par rum. Kan jag lägga parkettgolvet direkt på den grova betong ytan? Vad är bästa sättet att jämna ut golvet innan jag lägger parketten? Vill helst inte flyta alla dessa ytor. Hade tänkt lägga ett Pergo golv då jag tycker deras nya system låter väldigt lovande och vill inte ha några avslut/skarvar på hela undervåningen.

Mvh

Har Pergo börjat med parkettgolv? :confused:

Jag trodde dom tillverkade bara laminatgolv.

När det gäller underlaget jämnhet så brukar tillverkaren ange vilken jämnhet underlaget ska ha för att dom ska lämna garanti. Följ dessa anvisningar

S
dom kallar det trägolv på deras hemsida. dom har väl haft det länge

En vanlig textilmatta släpper igenom eventuell fukt, vilket är bra. Det är bara att flytspackla golvet och rulla ut den. Du kan fixera den med dubbelsidig golvläggningstejp och sockellister.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.