Hej
Håller på att renovera ett betonghus byggt 1968. Platta på mark 10 cm tjock och ovanpå det fem cm mineralull och överst betongbjälklag fem cm.
Ovan detta har jag i samtliga rum åldersbeständig plast och sedan trägolv. Inga golv har varit fuktiga utan torrt och fint under plasten och ingen konstig lukt.
Badrummet bilade jag ner till plattan för att dra nya avlopp och det var torrt och fint även där.
Är i sista rummet nu som är vårt sovrum och där hittar jag något konstigt när jag river ut golven.
Överst ligger någon gammal laminat och under den plastmatta. Under plastmattan kommer sedan något som ser ut som flytspackel ungefär 1 mm tjockt som har lite fuktfläckar här och där.
Fukten kommer inte underifrån, det går att skrapa av ett litet lager sen är det torrt. Under flytspacklet på betongen ligger något som ser ut som papper. Detta går att skrapa bort relativt lätt, se bilder.
Det luktade lite unket när vi lyfte plastmattan men inte så att det kändes ovanligt, mer lite som lätt fuktig betong och man fick verkligen sticka ner näsan i betongen för att känna något.
Någon som vet vad detta kan vara?
Håller på att renovera ett betonghus byggt 1968. Platta på mark 10 cm tjock och ovanpå det fem cm mineralull och överst betongbjälklag fem cm.
Ovan detta har jag i samtliga rum åldersbeständig plast och sedan trägolv. Inga golv har varit fuktiga utan torrt och fint under plasten och ingen konstig lukt.
Badrummet bilade jag ner till plattan för att dra nya avlopp och det var torrt och fint även där.
Är i sista rummet nu som är vårt sovrum och där hittar jag något konstigt när jag river ut golven.
Överst ligger någon gammal laminat och under den plastmatta. Under plastmattan kommer sedan något som ser ut som flytspackel ungefär 1 mm tjockt som har lite fuktfläckar här och där.
Fukten kommer inte underifrån, det går att skrapa av ett litet lager sen är det torrt. Under flytspacklet på betongen ligger något som ser ut som papper. Detta går att skrapa bort relativt lätt, se bilder.
Det luktade lite unket när vi lyfte plastmattan men inte så att det kändes ovanligt, mer lite som lätt fuktig betong och man fick verkligen sticka ner näsan i betongen för att känna något.
Någon som vet vad detta kan vara?
Redigerat:
Skulle också lägga mina pengar på att det är rester från nån gammal plastmatta
Ser ut som om man rivit bort en gammal matta och sedan flytspacklat över limrester och mög och sedan lagt en ny matta ovanpå?
Slipade bort sk*ten idag och mest troligen var det någon sorts papp under spacklet, var torrt på nåt ställe och jag fick bort det som ett ark.
Nu är det i alla fall borta, inget kul att ha det där i sovrummet.
Nu är det i alla fall borta, inget kul att ha det där i sovrummet.
Klicka här för att svara







