Hej

Håller på att renovera ett betonghus byggt 1968. Platta på mark 10 cm tjock och ovanpå det fem cm mineralull och överst betongbjälklag fem cm.
Ovan detta har jag i samtliga rum åldersbeständig plast och sedan trägolv. Inga golv har varit fuktiga utan torrt och fint under plasten och ingen konstig lukt.
Badrummet bilade jag ner till plattan för att dra nya avlopp och det var torrt och fint även där.

Är i sista rummet nu som är vårt sovrum och där hittar jag något konstigt när jag river ut golven.
Överst ligger någon gammal laminat och under den plastmatta. Under plastmattan kommer sedan något som ser ut som flytspackel ungefär 1 mm tjockt som har lite fuktfläckar här och där.
Fukten kommer inte underifrån, det går att skrapa av ett litet lager sen är det torrt. Under flytspacklet på betongen ligger något som ser ut som papper. Detta går att skrapa bort relativt lätt, se bilder.
Det luktade lite unket när vi lyfte plastmattan men inte så att det kändes ovanligt, mer lite som lätt fuktig betong och man fick verkligen sticka ner näsan i betongen för att känna något.

Någon som vet vad detta kan vara?

• Bild på ett betonggolv med rester av flytspackel och fuktfläckar, samt rester av pappersmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överskott av flytspackel på betonggolv med synliga fuktfläckar och avskrapat papperslager.
    Skapa konto
  • Skrapat lager av gammalt flytspackel och pappersliknande material på en betongyta med fuktfläckar.
    Skapa konto
  • Närbild av ett betonggolv med rester av gammalt papper och tunt lager av flytspackel samt fuktfläckar.
    Skapa konto
  • Upprivet golv med synliga fuktfläckar och ett tunt lager flytspackel över betongplatta i ett renoverat rum.
    Skapa konto
  • Betong med rester av avskrapat skikt och fuktfläckar från renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Fuktfläckar på flytspacklad betong med skrapade bitar av material som liknar papper.
    Skapa konto
  • Skrapat område på ett betonggolv som visar ett lager flytspackel och rester av papper ingrävt i betongen.
    Skapa konto
Redigerat:
S
från gammal matta eller liknande

Skulle också lägga mina pengar på att det är rester från nån gammal plastmatta

Ser ut som om man rivit bort en gammal matta och sedan flytspacklat över limrester och mög och sedan lagt en ny matta ovanpå?

Som sagts ovan, från en gammal matta, men gissar mer på linoleum.
Hade det varit i ett badrum hade jag kunnat gissa på ett gammalt mosaikgolv....

S
Jörgen Ö skrev:
Som sagts ovan, från en gammal matta, men gissar mer på linoleum.
Hade det varit i ett badrum hade jag kunnat gissa på ett gammalt mosaikgolv....
kan även vara heltäckningsmatta. passar mera med årtalet

Slipade bort sk*ten idag och mest troligen var det någon sorts papp under spacklet, var torrt på nåt ställe och jag fick bort det som ett ark.

Nu är det i alla fall borta, inget kul att ha det där i sovrummet. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.