Hej!
Jag renoverar i källaren (70-tals hus), och har bilat bort ett klinkergolv som uppskattningsvis har legat i 20ish år (vi har bott här i 5 år).
När jag fått bort klinkern och en del fix så upplever jag att det ligger något under fixen, känns nästan gummiaktigt men högst osäkert.
På nedan bild kan man se ett slags rutnät under fixen.
Har ni någon idé vad det kan vara för något? Måste det tas bort?
Offtopic, men ändå högst aktuell fråga;
Detta skall bli min nya verkstad, så jag är inte super noggrann. Dock är tanken att lägga ett nytt klinkergolv, UTAN att slipa/flyta golvet först. Är det OK att göra det lite "halvdant", kommer den nya klinkern sitta? Tänkte lägga lite extra fix där det är extra ojämnt, naturligtvis. Men det räcker kanske ej?
Tack för alla eventuella svar, sjukt uppskattat!
Med vänlig hälsning,
Emil.
Jag renoverar i källaren (70-tals hus), och har bilat bort ett klinkergolv som uppskattningsvis har legat i 20ish år (vi har bott här i 5 år).
När jag fått bort klinkern och en del fix så upplever jag att det ligger något under fixen, känns nästan gummiaktigt men högst osäkert.
På nedan bild kan man se ett slags rutnät under fixen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni någon idé vad det kan vara för något? Måste det tas bort?
Offtopic, men ändå högst aktuell fråga;
Detta skall bli min nya verkstad, så jag är inte super noggrann. Dock är tanken att lägga ett nytt klinkergolv, UTAN att slipa/flyta golvet först. Är det OK att göra det lite "halvdant", kommer den nya klinkern sitta? Tänkte lägga lite extra fix där det är extra ojämnt, naturligtvis. Men det räcker kanske ej?
Tack för alla eventuella svar, sjukt uppskattat!
Med vänlig hälsning,
Emil.
Skrapa lite mer på det (försiktigt) och se hur det verkar som material. Är det svart eller grått kan det vara någon gammal limmassa om det legat plastmatta tidigare och då finns en risk att den innehåller asbest!
Jag hade liknande i mitt pannrum där det låg klinker (som var lösa många av dem) och där under var halva rummet med något "gegg" och sen när jag kom till andra halvan fick jag förklaringen eftersom de inte tagit bort med plastmatta utan lagt klinker direkt på den sen.
Jag skrapade bort allt hyfsat bra (mitt lim var gult) och sen flytspacklade jag 10-15 mm innan nytt klinker.
Jag hade liknande i mitt pannrum där det låg klinker (som var lösa många av dem) och där under var halva rummet med något "gegg" och sen när jag kom till andra halvan fick jag förklaringen eftersom de inte tagit bort med plastmatta utan lagt klinker direkt på den sen.
Jag skrapade bort allt hyfsat bra (mitt lim var gult) och sen flytspacklade jag 10-15 mm innan nytt klinker.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Hej igen!
Bygget har stått stilla i två veckor pga förkylning och mycket på jobb, men nu är jag igång igen!
Detta var två rum som blivit ett, och i ett av rummen fann jag det rutmönster/lim vi har avhandlat ovan.
Men i andra rummet finner jag istället en svart massa, jag tänkte höra med er vad det kan vara. Min första tanke är tjära, och om det då är tjära - kan det vara kvar eller bör man slipa bort det?
Bild nedan;
Tack för eventuell hjälp!
Bygget har stått stilla i två veckor pga förkylning och mycket på jobb, men nu är jag igång igen!
Detta var två rum som blivit ett, och i ett av rummen fann jag det rutmönster/lim vi har avhandlat ovan.
Men i andra rummet finner jag istället en svart massa, jag tänkte höra med er vad det kan vara. Min första tanke är tjära, och om det då är tjära - kan det vara kvar eller bör man slipa bort det?
Bild nedan;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för eventuell hjälp!
Det ser ut som svartlim/tjärlim, och innehåller isåfall högst sannolikt asbest, så därför ska du inte bearbeta/slipa det. Låt det ligga kvar.Snooby skrev:Hej igen!
Bygget har stått stilla i två veckor pga förkylning och mycket på jobb, men nu är jag igång igen!
Detta var två rum som blivit ett, och i ett av rummen fann jag det rutmönster/lim vi har avhandlat ovan.
Men i andra rummet finner jag istället en svart massa, jag tänkte höra med er vad det kan vara. Min första tanke är tjära, och om det då är tjära - kan det vara kvar eller bör man slipa bort det?
Bild nedan;
Tack för eventuell hjälp!![]()
Klicka här för att svara