Hej!
Ny här och nybörjare vad gäller renovering. Efter 26 år i borätten är det dags att renovera. Hur ska jag lägga golvet tycker ni? Hallen är i vinkel och garderob och förråd krånglar till det lite. Åt vilket håll tror ni det är lättast att lägga golvet, längs med ytterdörren eller åt andra hållet? Tacksam för råd.
/sigdarve

• En korridor i ett hem med möbler, dörr, spegel, skrivbord och personliga tillhörigheter. Nedre delen förstorad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning av en lägenhetsplan med två sovrum, vardagsrum, kök, badrum och balkong.
    Skapa konto
Redigerat:
KalleKe
Om det bara är hallen som skall läggas om hade jag lagt linjerna så dom löper från dörren till fönstret mitt emot.

Om jag hade lagt om vardagsrummet samtidigt och golven skall matcha hade jag gjort tvärtom så att dom tillsammans följdes åt

AXS
Börja på väggen mot sovrum 2.

Tack för kommentarer.

För parkettgolv är regeln är att lägga brädorna från fönstervägg så att ljuset följer brädorna.

• Gilla
Fixartanten
  • Laddar…
Nu bidrar österfönstret i vardagsrummet, inte med så mycket ljus, in i hallen iofs. Det kommer även in ljus från sovrummen när dörrarna är öppna. Men jag kanske ska lägga golvet på den ledden som är föreslagen ändå. Vy från en hall genom en öppen dörr mot ett sovrum med ett fönster som släpper in ljus, oordning och en gitarr på väggen.
Skapa konto

zeus_axel skrev:
Börja på väggen mot sovrum 2.
Instämmer, således längs med ytterdörren. Detta med tanke på hur alla fönster utom ett är placerade i lägenheten.

Fan vad jag velar. Kanske jag borde satsa på laminat i hallen istället. Lämpar sig laminat bättre än vinyl i en hall?

BirgitS
Laminat är mer fuktkänsligt än plastmatta och det kan vara en nackdel i en hall.

Många föredrar klinker i en hall. Om man vill ha ett väldigt tåligt golv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Henri skrev:
För parkettgolv är regeln är att lägga brädorna från fönstervägg så att ljuset följer brädorna.
Finns väl ingen regel som säger så ???

RoBo
Jo, för att det infallande ljuset ska följa de längsgående skarvarna. Eventuella ojämnheter blir mindre synliga då.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Henri skrev:
RoBo
Jo, för att det infallande ljuset ska följa de längsgående skarvarna. Eventuella ojämnheter blir mindre synliga då.
Ja men det är väl ingen regel ? Utan helt klart en smaksak.

Synliga ojämnheter en smaksak?

Henri skrev:
Synliga ojämnheter en smaksak?
Dåligt golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.