8 950 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Spånskivor på ojämn cellplast: Hur jämna ut?
Sida 1 av 2
Har rivit ut ett parkettgolv som blivit förstört av tillfälliga hyresgästers hundars klor och piss, och tänkte passa på att även åtgärda gamla problem med golvknarr och svikt. Men det hela visar sig besvärligare än väntat. Ordningen av material var följande:
1. Betong (mellanbjälklag)
2. Cellplast 20 cm
3. Spånskiva 22 mm
4. Parkett
Knarret tror jag att jag lyckas få bort genom att lägga lumppapp mellan cellplast och spånskiva. Men svikten vet jag inte hur jag ska åtgärda. Nivåskillnaderna är mycket större än vad jag hade trott. (Tänkte tyvärr inte på att mäta med laserpass förrän efter att jag hade rivit ut både parkett och spån). Rummet är ca 8x4 meter, mellan den högsta och den lägsta punkten är det ca 3 meter och en nivåskillnad på 4 cm. På det brantaste avsnittet är det 2 cm nivåskillnad över en sträcka på bara 1 meter. Jag vill helst undvika att behöva flytspackla på betongen (mycket jobb och ingen garanti att det lyckas).Och det är för stora nivåskillnader för att jämna ut med bara lumppapp. Kan man slipa bort de värsta topparna i cellplasten? Kan man lägga extra enstaka skivor (golvspån, masonite, etc...) i de djupaste dalarna och sedan det sammanhängande spånskivelagret ovanpå? Eller finns det någon annan lösning?
1. Betong (mellanbjälklag)
2. Cellplast 20 cm
3. Spånskiva 22 mm
4. Parkett
Knarret tror jag att jag lyckas få bort genom att lägga lumppapp mellan cellplast och spånskiva. Men svikten vet jag inte hur jag ska åtgärda. Nivåskillnaderna är mycket större än vad jag hade trott. (Tänkte tyvärr inte på att mäta med laserpass förrän efter att jag hade rivit ut både parkett och spån). Rummet är ca 8x4 meter, mellan den högsta och den lägsta punkten är det ca 3 meter och en nivåskillnad på 4 cm. På det brantaste avsnittet är det 2 cm nivåskillnad över en sträcka på bara 1 meter. Jag vill helst undvika att behöva flytspackla på betongen (mycket jobb och ingen garanti att det lyckas).Och det är för stora nivåskillnader för att jämna ut med bara lumppapp. Kan man slipa bort de värsta topparna i cellplasten? Kan man lägga extra enstaka skivor (golvspån, masonite, etc...) i de djupaste dalarna och sedan det sammanhängande spånskivelagret ovanpå? Eller finns det någon annan lösning?
Det låter ju som att ett tunt lager EPS-cement och sen flytspackel kunde ersätta cellplasten och spånskivan och då i samma veva göra golvet plant.
Så hade jag gjort om det var betong i botten.
Borde vara större chans att lyckas med det än att lappa under.
Så hade jag gjort om det var betong i botten.
Borde vara större chans att lyckas med det än att lappa under.
Min tanke var att lappa över cellplasten, inte under den. Cellplasten blir jag inte av med i första taget, eftersom det är 20 cm tjockt, och så mycket cement/flytspackel kan jag ju inte sätta dit. Ett annat alternativ skulle kunna vara att lägga golvreglar, men jag vill inte gärna lägga organiskt material på betongbjälklaget, med tanke på risken att det t ex blir läckage från diskmaskinen i köket på andra sidan väggen. Utom möjligen om man skulle kunna placera någon typ av stödpunkter av metall så att själva reglarna skulle komma högt över betongen, men jag vet inte hur det skulle kunna göras i praktiken.
Att få golvet rakt är ju inte så knepigt, men knepet uppstår ju i anslutning till resten av huset som fortfarande är snett kan man anta - trösklar, lister etc.
Om du inte vill fylla med eps/flyt kanske ett Nivell-golv kan vara ett alternativ? Det är ju gjort för denna typ av problem. Så skulle nog jag själv göra, mycket mindre slit än att böka med betong och mycket enklare att få rakt för den som inte är van att flytspackla och gjuta.
Om du inte vill fylla med eps/flyt kanske ett Nivell-golv kan vara ett alternativ? Det är ju gjort för denna typ av problem. Så skulle nog jag själv göra, mycket mindre slit än att böka med betong och mycket enklare att få rakt för den som inte är van att flytspackla och gjuta.
Jag hade nog plockat upp cellplasten och kånkat in sand och dragit av helt jämt med en rivbräda och sedan på med cellplasten igen.. Billigt och effektivt.
Alternativet är juh tejpa skarvarna på cellplasten och dra av med sand på cellplasten och sedan lägga lumppapp och spån igen. Men det känns som en bättre lösning med sanden under..
Det var standard fram till 70 talet att jämna av valv med sand. Detta gav både ett jämt underlag för det flytande golvet samt så är det stegljudsdämpande. Så det är en beprövad metod.
Alternativet är juh tejpa skarvarna på cellplasten och dra av med sand på cellplasten och sedan lägga lumppapp och spån igen. Men det känns som en bättre lösning med sanden under..
Det var standard fram till 70 talet att jämna av valv med sand. Detta gav både ett jämt underlag för det flytande golvet samt så är det stegljudsdämpande. Så det är en beprövad metod.
Hej, tack så jättemycket för alla tips. Känner mig dock fortfarande ganska förvirrad...
Nivellsystemet verkar vettigt, men ganska dyrt i materialkostnad, och ganska mycket jobb också.
Att jämna av med sand är jag tveksam till därför att i andra trådar på det här forumet skriver folk att sanden flyttar sig med tiden. Och så bävar jag för mängden sand, rummet är 36 kvm och om det krävs 2 cm i genomsnitt skulle det bli ca 700 liter sand som skulle väga över 1 ton. Oroar mig både för jobbet att bära in det och för om betongbjälklaget klarar den belastningen.
Att gjuta på med EPS-cement och flytspackla är kanske det bästa, men också det skulle bli 700 liter, vilket skulle vara väldigt mycket jobb. Och risken finns väl sen också att det inte blir så bra. Har flytspacklat ett mindre rum tidigare, och det blev lite ojämnt så jag var sen tvungen att slipa av topparna av flytspacklet för hand...
Ingen har kommenterat tanken att helt enkelt bara lägga extra skivor uppe på cellplasten i de värsta dalarna och sen det egentliga undergolvet av golvspånskivor ovanpå det. Då skulle jag inte behöva få upp allt till samma nivå som de högsta topparna, utan skulle kunna låta golvet luta jämnt, ca 3 mm per meter. Det skulle naturligtvis bli ojämnheter vid skivornas kanter (tunnaste skivorna verkar vara 3mm), men skulle inte ändå undergolvet (22mm golvspån) kunna ta upp sådana ojämnheter? Undrar också vad som är maximalt antal millimeter som man kan jämna ut med lumppapp?
Ytterligare en variant skulle ju också kunna vara att lägga ut några tunna cellplastskivor ovanpå de befintliga i de djupaste dalarna. Skulle inte det kunna vara de allra smidigaste?
Skulle vara jättetacksam för synpunkter på allt detta.
Nivellsystemet verkar vettigt, men ganska dyrt i materialkostnad, och ganska mycket jobb också.
Att jämna av med sand är jag tveksam till därför att i andra trådar på det här forumet skriver folk att sanden flyttar sig med tiden. Och så bävar jag för mängden sand, rummet är 36 kvm och om det krävs 2 cm i genomsnitt skulle det bli ca 700 liter sand som skulle väga över 1 ton. Oroar mig både för jobbet att bära in det och för om betongbjälklaget klarar den belastningen.
Att gjuta på med EPS-cement och flytspackla är kanske det bästa, men också det skulle bli 700 liter, vilket skulle vara väldigt mycket jobb. Och risken finns väl sen också att det inte blir så bra. Har flytspacklat ett mindre rum tidigare, och det blev lite ojämnt så jag var sen tvungen att slipa av topparna av flytspacklet för hand...
Ingen har kommenterat tanken att helt enkelt bara lägga extra skivor uppe på cellplasten i de värsta dalarna och sen det egentliga undergolvet av golvspånskivor ovanpå det. Då skulle jag inte behöva få upp allt till samma nivå som de högsta topparna, utan skulle kunna låta golvet luta jämnt, ca 3 mm per meter. Det skulle naturligtvis bli ojämnheter vid skivornas kanter (tunnaste skivorna verkar vara 3mm), men skulle inte ändå undergolvet (22mm golvspån) kunna ta upp sådana ojämnheter? Undrar också vad som är maximalt antal millimeter som man kan jämna ut med lumppapp?
Ytterligare en variant skulle ju också kunna vara att lägga ut några tunna cellplastskivor ovanpå de befintliga i de djupaste dalarna. Skulle inte det kunna vara de allra smidigaste?
Skulle vara jättetacksam för synpunkter på allt detta.
Redigerat:
Hade också föreslagit sand. Ser att bomm hann först
. Sand är den billigaste och enklaste metoden att jämna av ett betongbjälklag innan man lägger ut cellplast och golv. Är det tätt i kanterna så ligger sanden stilla. Det som kan hända är att sand kommer upp i en springa vid en tröskel där många går.
Så här går det till.
Man köper en tillräcklig mängd med golvsand. Den är lite speciell när det gäller fraktionen samt bunden med vattenglas för att inte damma. Den är också helt torr. För övrigt väldigt bra sand att sanda med på vintern.
Först lägger man ut det mesta av sanden. Det är inte så noga i det här skedet.
Sedan skrapar man upp ett spår ett par dm från en vägg och lägger ner ett järnrör som man väger av så det ligger i våg. Linjelaser är ett fint verktyg till detta.
Ett till rör lägger man ut parallellt med det andra ett par dm kortare än vad rätskivan räcker.
Nu toppar man av sanden och drar ytan mellan rören rak.
Släng på en remsa masonite att gå på. Tag bort röret närmast väggen och fyll på med sand för att ersätta det.
Börja lägga ut frigoliten på den färdiga ytan.
När det närmar sig det andra röret, lägg upp ett tredje (samma som rör1 förstås
) på samma sätt.
Upprepa därifrån tills hela golvet är lagt.
Länge sedan jag gjorde det här så jag kan ha glömt något som säkert någon annan bidrar med. Första gången jag lade ett golv med den här metoden var jag 16 år och fick bara en muntlig beskrivning. Gick kanonbra. Tog en dag helt utan erfarenhet att lägga 20m2. Då golvspån ovanpå frigoliten.
mvh Findus
Så här går det till.
Man köper en tillräcklig mängd med golvsand. Den är lite speciell när det gäller fraktionen samt bunden med vattenglas för att inte damma. Den är också helt torr. För övrigt väldigt bra sand att sanda med på vintern.
Först lägger man ut det mesta av sanden. Det är inte så noga i det här skedet.
Sedan skrapar man upp ett spår ett par dm från en vägg och lägger ner ett järnrör som man väger av så det ligger i våg. Linjelaser är ett fint verktyg till detta.
Ett till rör lägger man ut parallellt med det andra ett par dm kortare än vad rätskivan räcker.
Nu toppar man av sanden och drar ytan mellan rören rak.
Släng på en remsa masonite att gå på. Tag bort röret närmast väggen och fyll på med sand för att ersätta det.
Börja lägga ut frigoliten på den färdiga ytan.
När det närmar sig det andra röret, lägg upp ett tredje (samma som rör1 förstås
Upprepa därifrån tills hela golvet är lagt.
Länge sedan jag gjorde det här så jag kan ha glömt något som säkert någon annan bidrar med. Första gången jag lade ett golv med den här metoden var jag 16 år och fick bara en muntlig beskrivning. Gick kanonbra. Tog en dag helt utan erfarenhet att lägga 20m2. Då golvspån ovanpå frigoliten.
mvh Findus
Redigerat:
Tack Pumba, ja att lägga tunna cellplastskivor under de befintliga cellplastskivorna tycker jag verkar enklast och billigast. Det blir ju då förstås lite kanter här och där på upp till 5 eller i värsta fall 10 mm, men det tycker jag att spånskivorna borde klara av, särskilt om man sen lägger också några lager lumppapp vid sådana kanter.
Bara det sen inte blir någon obehaglig överraskning! Skulle uppskatta om fler skulle ge synpunkter på den här metoden. Tror ni att det skulle fungera?
Bara det sen inte blir någon obehaglig överraskning! Skulle uppskatta om fler skulle ge synpunkter på den här metoden. Tror ni att det skulle fungera?
Har du kollat att det är själva betongen som är problemet, inte cellplasten ??
Bekanta hade samma problem, det var cellplasten som var hoptryckt där man gått/stått mycket och där det stått tunga möbler, i vardagsrummet gungade pianot och bokhyllan när man gick förbi.
Dom löste dock aldrig problemet, utan flyttade.
Bekanta hade samma problem, det var cellplasten som var hoptryckt där man gått/stått mycket och där det stått tunga möbler, i vardagsrummet gungade pianot och bokhyllan när man gick förbi.
Dom löste dock aldrig problemet, utan flyttade.
Hej Rickard, åtminstone delvis är det betongen. Jag har mätt cellplasten på några ställen där det var nivåskillnad på ytan, och cellplasten var lika tjock både på "toppen" och i "dalen". Men det kan kanske ändå inte uteslutas att det du beskriver också bidrar. Jag ska mäta igen på fler ställen och återkomma!
