P
Hallå där,

Har lagt 8mm vattenburna golvvärmeslingor på befintligt klinker som jag tänkte flytspackla över. Har inte armerat något, detta gäller en hall som är 1,2m2. Hur långt över slangen måste jag flyta?

Vill såklart ha så lite som möjligt och vill då gjuta just över slangen och sedan fix och på med klinkret.
Är detta galet?

Mvh!

Hur tätt ligger slingorna?

Armering och minst 12mm över rören skulle jag spackla vanligtvis.
Nu ligger det ju redan klinker där så man får anta att böjstyvheten är uppfylld, hade det då varit elvärme så hade jag bara spacklat över rören men eftersom det är vattenburet som rör sig endel så hade det nog blivit 12mm iallafall, mest för att vara på den säkra sidan (om det vore ett jobb åt en kund) men skippat armeringen.
Mitt bästa svar är ring din tillverkare av spackel och fråga

Är underlaget stabilt nog, och du använder ett bra fiberförstärkt flytspackel, så lägg så mycket att du
täcker slangen utan att få vallar mellan. Alltså att spacklet blir helt plant.
Skulle tippa på att du kommer upp i ca 11 - 13mm totalt.
Det bör räcka om förutsättningarna är som jag beskrev ovan, det är en liten yta.

P
Tack för era svar. Lite olika bud dock. Underlaget kmr inte röra sig något då de är betongbjälkag. Menar ni att slangen rör sig och att klinkersen kan spricka pga de?

Det är värmespridningen som gör att man helst vill ha 10-12 mm ovan slang. 8 mm slang ligger väl rätt tätt så de har ju bättre förutsättning att sprida värmen med minimal bygghöjd. Om du har betongbjälklag så skulle jag spackla som Jörgen föreskriver för att minimera bygghöjd.
Edit: Om man är ute efter golvförstärkning så behövs mer bygghöjd över rören då spacklet ska ta upp tryckspänningar.

Redigerat:
Ja golvvärme slangen rör sig mycket mer än tex en elslinga
Är en skaplig längdförändring på en pex som man spolar +4 grader genom mot en där du har +40
Man ska därför dubbel klamra en rör i rör vid tex blandar kopplingar, annars kan rörelseändringen i värsta fall böja av de fasta rören i blandaren.

Du kan inte få ett korrekt svar här förens du talar om vilket spackel du har tänkt använda.

P
De blev att flytspackla över slingorna 2mm med ovanstående spackel. Sen ska fix + klinker på. Nästa fråga blir ju då, hur länge ska man vänta med att slå på golvvärmen? Ev sprickbildning i spacklet borde ju spela noll roll..

28 dagar efter sista cementprodukten

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.