Hoj!

Är i tagen att lägga ett gamla kilsågade brädor som golv på vår inglasade veranda. Har plöjt alla trådari ämnet och även kollat in Dr Jekylls fina förklaringar på han blogg. Dock är det fortfarande en fråga som tycks mig obesvarad. Vilken dimension har ni på skivnotsfräsen kontra den lösa fjädern. Glapp eller presspassning?

dr jekyll kör ju med kexmaskin från jula vilket borde ge ett spår på 3.8 mm funkar det då med 4 mm fjäder?

Mätte med skjutmått hos bygghandlaren och 7 mm ply är 7.6 mm skulle det ge fräs på 7.5 eller 8 mm?

/M

Tigger skrev:
Hoj!

Är i tagen att lägga ett gamla kilsågade brädor som golv på vår inglasade veranda. Har plöjt alla trådari ämnet och även kollat in Dr Jekylls fina förklaringar på han blogg. Dock är det fortfarande en fråga som tycks mig obesvarad. Vilken dimension har ni på skivnotsfräsen kontra den lösa fjädern. Glapp eller presspassning?

dr jekyll kör ju med kexmaskin från jula vilket borde ge ett spår på 3.8 mm funkar det då med 4 mm fjäder?

Mätte med skjutmått hos bygghandlaren och 7 mm ply är 7.6 mm skulle det ge fräs på 7.5 eller 8 mm?

/M
Jag skulle tagit 8 mm då det sväller med lim.

Återupplivar och lånar en gammal tråd.
Jag står i begrepp att bygga ett matbord. "skivan" kommer bestå av tunnare "ekplank" som jag fräser ur en not runt om för att sedan förse denne med en lös fjäder på en av sidorna.
Dessa ekplank kommer kapas ner till ca 200x70 för att sedan monteras i fiskbensmönster.

Nu till min fråga:
Noten blir 4mm "bred", alltså behöver jag köpa eller tillverka en fjäder som är ca 3,5mm "bred".
Jag trodde att en vän till mig hade lösningen med hans rikt- och planhyvel tills vi insåg att minsta möjliga på denna var 5mm..
Hur hade ni löst detta med dessa mått?

Tack för svar
Mikael

Lägg in ett hyllplan med stoppklack på planhyvelbordet så klarar du måttet i hyveln. Kolla bara så att tryckrullarna inte spökar.

• Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
God idé!

Det finns ALLTID någon på byggahus som ligger inne med ett kanonsvar! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.