Hej,

har ett förråd/verkstad i anslutning till garaget. Skulle gärna vilja lägga in en plastmatta där så det blir enklare att rengöra. Golvet just nu är, om jag förstått rätt, den gjutna plattan. Det är samma yta som i garaget där man kan göra in med blöt och smutsig bil.
Min fråga är om det funkar att lägga en plastmatta i verkstaden direkt på gjutningen/plattan, eller kommer jag få problem med fukt?

Tack på förhand!

Är plattan isolerad?
Hur är det med dränering runt?

Ska jag vara ärlig vet jag inte, men jag tror inte den är isolerad. Det är ju i princip en förlängning av ett garaget.
Dränering runt om vet jag inte heller, får leta rätt på ritningar i så fall. Var inte jag som byggde garaget.

De två faktorerna påverkar ju om det fungerar med plastmatta eller ej.

Kanske kan klinker vara ett alternativ. Det medger ju fuktvandring via fogarna

Nej, då blir det ett projekt av det. Jag tänkte bara slänga ut några spillbitar plastmatta som man kan få för en billig peng.

Okej, jag tänkte att du skulle lägga in matta permanent...

Då är det väl bara att köpa en bit och testa.

Det finns ju också olika former av golvplattor man kan sätta ihop, som många använder i förråd och garage

Japp, jag kan testa. Men tänkte det kunde vara värt att fråga, någon kanske visste redan att det skulle skita sig :)
Jag vill ju helst inte testa och sen se massa fukt överallt :)

Allt handlar ju om hur fuktig just din platta är.
Det kan ju också vara så att det fungerar bra under sommarperioden, men sämre under vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.