1 501 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Lägga klinker på golv av målade tegelstenar
Hej!
Bor i ett stenhus från 50-talet. I hallen har jag ett golv av tegelstenar (dvs den typ man normalt har på fasaden). Golvet är målat i ett rätt tjockt lager färg, ungefär som ett garagegolv kan vara. Det är inte slätt, utan har en struktur dels i själva stenarna, och framförallt mellan stenarna. Det nästan en cm i höjdskillnad på sina håll bedömer jag.
Jag skulle vilja lägga in klinker istället. Därför behöver jag slipa/hyvla ned golvet så att det blir jämt.
Hur går jag tillväga för att göra detta på bästa sätt? Metod, utrustning, vad tänka på?
Bor i ett stenhus från 50-talet. I hallen har jag ett golv av tegelstenar (dvs den typ man normalt har på fasaden). Golvet är målat i ett rätt tjockt lager färg, ungefär som ett garagegolv kan vara. Det är inte slätt, utan har en struktur dels i själva stenarna, och framförallt mellan stenarna. Det nästan en cm i höjdskillnad på sina håll bedömer jag.
Jag skulle vilja lägga in klinker istället. Därför behöver jag slipa/hyvla ned golvet så att det blir jämt.
Hur går jag tillväga för att göra detta på bästa sätt? Metod, utrustning, vad tänka på?
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Slipa verkar jobbigt. Kanske hugga bort det värsta och sedan flytspackla ovanpå.
Ja, spackla upp till en jämn nivå måste vara enklast. Är det några enstaka stenar som sticker upp för högt så kan man knacka av dom med lite milt våld - Det är ju inte så noga att det blir jämnt innan man spacklar.
Tack för svar. Om jag spacklar upp till jämn nivå, kommer jag bygga lite höjd när klinkern kommer på och kanske får kapa av dörrar i underkant lite grann. Inte hela världen. Kan man flytspackla direkt på en målad yta? Eller behöver färgen avlägsnas för att det ska fästa bra?
Inte säker på hur jag skulle gå tillväga med att hugga i golvet utan att riskera att spräcka tegelstenarna.
Inte säker på hur jag skulle gå tillväga med att hugga i golvet utan att riskera att spräcka tegelstenarna.
Klicka här för att svara