Hej,

Har i dag en hemsk plastmatta i vardagsrummet som legat där sedan 90-talet minst och nu skall eländet ut har jag tänkt mig. Köpte för ett år sedan ett rejält parti furugolv ca 27mm tjockt och 137mm bredda brädor som jag förra vintern la i en hög i vardagsrummet för att det skulle acklimatisera sig och bli torrt och fint. Nu blev det inte att jag la det förra vintern av lite olika anledningar men nu känner jag att det är dags att ta tag i detta.

Jag hoppas ju att det skall vara torrt och fint nu när det legat inne i över 1 år i rummet det skall läggas samt att det är ju något torrare på vintern inne så det kanske torkat ur riktigt bra nu.

Min fundering är om man kan bespara sig lite arbete genom att lägga golvet direkt på det gamla och bara skruva ner det genom plastmattan. Risk för problem i framtiden kanske?

Eller skall jag riva upp mattan och även spånskivorna under för att lägga golvet direkt på reglarna? Detta är väl det jag egentligen vill göra då jag inte vill ta allt för många cm från takhöjden i ett hus där takhöjden redan är låg. Detta blir ju självklart mer arbete men det kanske är värt det i slutänden tänker jag. Det är ej betongplatta på huset utan krypgrund med reglad trästomme på.

Har ni några kloka tankar angående detta?

Mvh,
Tom

Redigerat:
Dött material som inte rör sig släng bara på direkt

Jag skulle åtminstone ha tagit bort plastmattan, troligen undergolvet också. Det tar inte speciellt mycket längre tid att ta bort mattan när man ändå är på gång :)

Spånskivan behöver du inte ta bort i alla fall. Om det inte är för mycket jobb, så ta dock bort plastmattan. Inte för att jag tror att det har någon betydelse att den ligger kvar. Men då är det i alla fall inget dött/luft/fukttätt som ligger under och eventuellt skulle kunna spöka. Jag har som sagt svårt att tro att den skulle göra de, men så hade jag gjort.

Instämmer helt och fullt med AG A!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.