Hej! Ska snart, efter många om och men, börja lägga klinker i en hall. Men... en grej som jag inte riktigt vet hur man ska hantera är hur man ska få raderna raka. Problemet är att huset jag bor i är byggt på 40-talet och väggarna är allt annat än raka (plus att själva putsen på innerväggarna under vägglisterna är ojämn). Tänkte man kunde börja vid en rak planka eller en såndär "metallplanka" man har när man stockar av (tänk princip som när man sätter kakel ovanför badrumsgolv med fall) men hur ska man få plankan rak i förhållande till rummet? Vad ska man liksom utgå från? Finns inga riktigt bra "utgångspunkter" om ni förstår vad jag menar. Hur brukar de som jobbar med att lägga klinker "börja"? De flesta exempel och instruktioner man hittar på nätet brukar utgå från att det finns nån rak och härlig vägg att börja vid.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Lösningen heter snörslå. I ett gammalt inlägg beskrev jag hur man gör:
https://www.byggahus.se/forum/golv/197341-alternativ-till-kakelkryss.html#post1556000
https://www.byggahus.se/forum/golv/197341-alternativ-till-kakelkryss.html#post1556000
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Hej PNO! Tack! Försökt läsa och förstå men jag medger att jag inte är riktigt hemma. Det jag tänkte på var hur man får till det så raderna "upplevs" som rakt i förhållande till rummet (inom rimliga gränser såklart), alltså både raka rader och "vinkelrätt" om du förstår hur jag menar. Det är inte göra linjen rak i sig som är problemet. Men jag kan helt ha missuppfattat dig så jag kanske behöver ett förtydligande. Rummet väggarna är både lite sneda och som lök på laxen så är rummet ganska ordentligt oregelbundet, dvs flera små väggstumpar som inte är vinkelräta plus skeva... :S Man vill ju inte stå som ett fån när plattorna är lagda och konstatera att det blev lite snett iaf... En schematisk bild utan korrekta proportioner, mått och vinklar nedan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bestäm dig för vilken del av rummet som ska bli bäst.
Kolla sedan hur många hela plattor inklusive fog som ryms på bredden i det prioriterade utrymmet, och hur mycket som så att säga blir kvar. Skjut sedan dina utlagda plattor så det blir lika mycket mellanrum mellan plattorna och väggen på vardera sida. Blir mellanrummen mindre än en halv platta så tar du bort en platta och skjuter plattorna ytterligare en halv plattbredd. Är rummet kraftigt snett så kanske du måste kolla på flera ställen.
När det ser bra ut, slå upp en linje i en blivande fog någon stans nära golvets mitt.
Gör nu samma sak på längden. När du slår upp denna linje så måste du också se till att den blir vinkelrät mot den första linjen.
Nu kan du börja pussla med plattor ut från linjerna för att se hur det kommer te sig i alla små prång. Kanske vill du flytta lite på någon av dina tidigare linjer så att helheten blir bättre, men fortfarande inte så mycket så det blir smala remsor eller kilar i något av huvudutrymmena.
Sedan går det ju att jobba med mönster också. Stora, anlånga plattor kan läggas med fallande skarv och på så vis dölja mycket snedheter. Att lägga kvadratiska plattor vridna 45 grader trollar också bort mycket andra snedheter för ögat. Finns hur många varianter som helst.
Kolla sedan hur många hela plattor inklusive fog som ryms på bredden i det prioriterade utrymmet, och hur mycket som så att säga blir kvar. Skjut sedan dina utlagda plattor så det blir lika mycket mellanrum mellan plattorna och väggen på vardera sida. Blir mellanrummen mindre än en halv platta så tar du bort en platta och skjuter plattorna ytterligare en halv plattbredd. Är rummet kraftigt snett så kanske du måste kolla på flera ställen.
När det ser bra ut, slå upp en linje i en blivande fog någon stans nära golvets mitt.
Gör nu samma sak på längden. När du slår upp denna linje så måste du också se till att den blir vinkelrät mot den första linjen.
Nu kan du börja pussla med plattor ut från linjerna för att se hur det kommer te sig i alla små prång. Kanske vill du flytta lite på någon av dina tidigare linjer så att helheten blir bättre, men fortfarande inte så mycket så det blir smala remsor eller kilar i något av huvudutrymmena.
Sedan går det ju att jobba med mönster också. Stora, anlånga plattor kan läggas med fallande skarv och på så vis dölja mycket snedheter. Att lägga kvadratiska plattor vridna 45 grader trollar också bort mycket andra snedheter för ögat. Finns hur många varianter som helst.
I ditt fall är det kanske eller kanske inte omöjligt att få det bra överallt
Man kan ta ett murarsnöre och spänna upp på typ 2-5cm över golvet och mäta mot när det är mycket vinklar, så slipper man få 50 olika linjer på golvet, när du är nöjd så markerar du ut och slår ett streck.
Antingen mäter man samma mått från väggen i båda ändar, eller så tar man centrum i varje ände (där det är samma bredd så klart) samma mått kan vara bra i en lång korridor om man kan börja med hel eller halv platta
Mät mät och mät men som sagt se till att få det bra där det syns mest
Man kan ta ett murarsnöre och spänna upp på typ 2-5cm över golvet och mäta mot när det är mycket vinklar, så slipper man få 50 olika linjer på golvet, när du är nöjd så markerar du ut och slår ett streck.
Antingen mäter man samma mått från väggen i båda ändar, eller så tar man centrum i varje ände (där det är samma bredd så klart) samma mått kan vara bra i en lång korridor om man kan börja med hel eller halv platta
Mät mät och mät men som sagt se till att få det bra där det syns mest
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Du glömde ju det viktigaste, bilder 
Tyvärr är inte hallen klar... Funderar även på lite kakel i nischen där man ska hänga jackan och ställa skorna...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto