Nybyggare
· Ängelholm
· 20 inlägg
Hej,
Vi har köpt en gammal 20-talslägenhet i ett tegelhus. Det är en lägenhet som är hopslagen av två lägenheter. I ett litet rum där det långt bak i tiden har funnits ett kök ska vi nu göra en walk in closet hade vi tänkt.
När vi köpte lägenheten låg där en ful parkett i det rummet. Vi rev idag upp denna för att lägga ny parkett som matchar resten av lägenheten.
Som vanligt när man river bort en fasad så visar det som gömts där bakom, på gott och ont.
I detta fall en stark doft av mugg/mögel, precis som i en gammal instängd källare.
Brukar det dofta mugg under gamla golv? Går knappt att vistas inne i rummet. Fick ila upp på vinden och hämta en dörr att hänga på så vi kunde stänga in dit.
Kan de ha varit något fel med deras konstruktion vid golvläggningen?
Hämtade en fuktmätare för att se om där låg fukt någonstans. Inget, var snustorrt överallt.
Lager 1: Parkett
Lager 2: Golvfoam
Lager 3: Linoleumgolv i stora delar av rummet, "spånskiva" och betong/cement i andra. Spånskivan är där det funnits en vask. Där det är betong/cement har det sannolikt tidigare funnits en sten som spisen stått på.
Lager 4: Träplankor, i vad vi kan se stora delar av rummet
Lager 5: Oklart.
Ska man göra som den som lagt det ursprungliga parkettgolvet, att lägga golvfoam och blunda för det som finns under? Och hoppas att inte kläderna luktar mugg.
Eller ska man riva bort allt? Bila och riva bort?
Så långt ner man kan komma och bygga upp allt igen?
Hur lyder rekommendationen från er som begåvats från visdomens källa?
Rummet i helhet
Närbild
Spricka i cementen
Sådana här stenar har vi på de andra ställena i lägenheten där det funnits spisar. Antagligen en sådan de ersatt.
Vi har köpt en gammal 20-talslägenhet i ett tegelhus. Det är en lägenhet som är hopslagen av två lägenheter. I ett litet rum där det långt bak i tiden har funnits ett kök ska vi nu göra en walk in closet hade vi tänkt.
När vi köpte lägenheten låg där en ful parkett i det rummet. Vi rev idag upp denna för att lägga ny parkett som matchar resten av lägenheten.
Som vanligt när man river bort en fasad så visar det som gömts där bakom, på gott och ont.
I detta fall en stark doft av mugg/mögel, precis som i en gammal instängd källare.
Brukar det dofta mugg under gamla golv? Går knappt att vistas inne i rummet. Fick ila upp på vinden och hämta en dörr att hänga på så vi kunde stänga in dit.
Kan de ha varit något fel med deras konstruktion vid golvläggningen?
Hämtade en fuktmätare för att se om där låg fukt någonstans. Inget, var snustorrt överallt.
Lager 1: Parkett
Lager 2: Golvfoam
Lager 3: Linoleumgolv i stora delar av rummet, "spånskiva" och betong/cement i andra. Spånskivan är där det funnits en vask. Där det är betong/cement har det sannolikt tidigare funnits en sten som spisen stått på.
Lager 4: Träplankor, i vad vi kan se stora delar av rummet
Lager 5: Oklart.
Ska man göra som den som lagt det ursprungliga parkettgolvet, att lägga golvfoam och blunda för det som finns under? Och hoppas att inte kläderna luktar mugg.
Eller ska man riva bort allt? Bila och riva bort?
Så långt ner man kan komma och bygga upp allt igen?
Hur lyder rekommendationen från er som begåvats från visdomens källa?
Rummet i helhet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i cementen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådana här stenar har vi på de andra ställena i lägenheten där det funnits spisar. Antagligen en sådan de ersatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Nybyggare
· Ängelholm
· 20 inlägg
Stack in näsan i rummet nu innan läggdags.
Doften har avtagit betydligt.
Men frågan är om man ändå ska riva ut allt...eller om man ska lägga parketten ovanpå med en lufttät golvfoam mellan. Får fortsätta kika på problemet imorgon.
Doften har avtagit betydligt.
Men frågan är om man ändå ska riva ut allt...eller om man ska lägga parketten ovanpå med en lufttät golvfoam mellan. Får fortsätta kika på problemet imorgon.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Golvmattan som luktar, tvätta golvet ordentligt några ggr och vädra så blir det bra 
Nybyggare
· Ängelholm
· 20 inlägg
Rengjorde mattan gånger tusen.. Hjälpte tyvärr inte.
Så fick börja riva ut allt. Det visade sig finnas en korkmatta som luktade pyton.
Ut med den. Under den fanns där ett fint brädgolv, som tyvärr var förstört av cement.
Så fick bli på med nytt golv.
Kom över en uppsättning på Blocket. 500kr för 8kvm mörk parkett, som egentligen nytt kostade 1100kr per kvm. Han godtog mitt skambud för att köpa sig husfrid, han hade till frugans förtret haft förpackningarna liggandes i hallen i flera månader
Efter nya golvet var lagt så luktade det fortfarande. Blev nervös att vi inte lyckats få bort all lukthärd. Men grovstädade hela rummet (väggar, golv och tak). Ställde sen in en skål med ättika 24% i ett par dagar. Nu är rummet som nytt och vi blev mycket nöjda efter allt slit.
Voila.. slutresultatet.
Före
Efter
Så fick börja riva ut allt. Det visade sig finnas en korkmatta som luktade pyton.
Ut med den. Under den fanns där ett fint brädgolv, som tyvärr var förstört av cement.
Så fick bli på med nytt golv.
Kom över en uppsättning på Blocket. 500kr för 8kvm mörk parkett, som egentligen nytt kostade 1100kr per kvm. Han godtog mitt skambud för att köpa sig husfrid, han hade till frugans förtret haft förpackningarna liggandes i hallen i flera månader
Efter nya golvet var lagt så luktade det fortfarande. Blev nervös att vi inte lyckats få bort all lukthärd. Men grovstädade hela rummet (väggar, golv och tak). Ställde sen in en skål med ättika 24% i ett par dagar. Nu är rummet som nytt och vi blev mycket nöjda efter allt slit.
Voila.. slutresultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden