Har ett gammalt torp som tagit in en hel del vatten i köket där golvet är så skadat att det måste rivas upp. I övriga delar av torpet sviktar golven men har inga synliga skador. Golven är belagda med någon form av kork/plastmattor som jag ska ta bort för att fukten från torpargrunden inte ska stanna i golven. Har fått rådet att tillfälligt lägga plywood på golven för att kunna vistas riskfritt i huset.
Mina funderingar är.
Räcker det med 12 mm konstruktionsplywood både när den läggs på befintligt sviktande golv och på köksgolvet där plywooden kommer att läggas direkt på golvbjälkarna som ligger på cc 100 cm eller ska jag använda 15 mm plywood?
För OSB skivor har väl sämre bärande förmåga än plywood?
Släpper plywood genom fukt så att jag kan lägga hela golvytan i sviktande rummen med plywood eller ska jag kanske lämna en fri yta runt väggarna?
Mina funderingar är.
Räcker det med 12 mm konstruktionsplywood både när den läggs på befintligt sviktande golv och på köksgolvet där plywooden kommer att läggas direkt på golvbjälkarna som ligger på cc 100 cm eller ska jag använda 15 mm plywood?
För OSB skivor har väl sämre bärande förmåga än plywood?
Släpper plywood genom fukt så att jag kan lägga hela golvytan i sviktande rummen med plywood eller ska jag kanske lämna en fri yta runt väggarna?
Det borde hålla.
Lite diskussion finns i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/fritidshus/281028-osb-skiva-som-byggolv-funkar-det.html
Lite diskussion finns i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/fritidshus/281028-osb-skiva-som-byggolv-funkar-det.html
Tack så mycket Ymer. Har läst tråden och uppfattar det som att OSB skivor borde fungera på de sviktande golven. Däremot om jag ska vara på den säkra sidan i de delar där jag tar bort golvet och det finns golvbjälkar på cc 100 cm är det nog bäst med plywood 15 mm.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad skall du lägga för golv sedan, när det skall bli "ordning på torpet"?
Gissningsvis 25-28 mm golvträ, som det här ungefär
I så fall, köp lite plank av rätt dimension och lägg ut, utan att banka ihop dem i sponten.
Så håller de att gå på, och du kan återanvända dem när det är dags att fixa golvet på riktigt.
Gissningsvis 25-28 mm golvträ, som det här ungefär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I så fall, köp lite plank av rätt dimension och lägg ut, utan att banka ihop dem i sponten.
Så håller de att gå på, och du kan återanvända dem när det är dags att fixa golvet på riktigt.
Ja, cc100 skulle jag inte våga mig med osb alls. Plywood är ju klart starkare men även det tveksamt. Jag kör som sagt råspont från XL-bygg, 60kr/m2 det är ju tänkt hålla för cc120 så det är tryggt.
Om du använder golvbrädor så såg jag en tråd här på forumet där trådskaparen hade lagt ut lumppapp eller målarpapp på golvet för att skydda det. För att senare upptäcka när han tog bort pappen att han hade haft sand eller något emellan och det hade blivit skador på golvbrädorna. Så se till att hålla rent, även under pappen om du lägger ut sådan.
Om du använder golvbrädor så såg jag en tråd här på forumet där trådskaparen hade lagt ut lumppapp eller målarpapp på golvet för att skydda det. För att senare upptäcka när han tog bort pappen att han hade haft sand eller något emellan och det hade blivit skador på golvbrädorna. Så se till att hålla rent, även under pappen om du lägger ut sådan.
Säkerheten är viktig, det är ju inte bara jag utan familj och hantverkare som ska kunna gå på det tillfälliga golvet. Dessutom är jag rädd för att det kommer att ligga tillfälligt ganska länge, renoveringen är ett långsiktigt projekt.
Så råspont 95 x 20 mm kan vara ett bra alternativ där jag helt öppnar upp det gamla golvet, behöver då inte tänka på att vara försiktig med golvet. Skruvas fast för att lättare kunna tas bort senare.
Tack för detta förslag. Nu har jag lite att fundera på och kolla priser mm.
Så råspont 95 x 20 mm kan vara ett bra alternativ där jag helt öppnar upp det gamla golvet, behöver då inte tänka på att vara försiktig med golvet. Skruvas fast för att lättare kunna tas bort senare.
Tack för detta förslag. Nu har jag lite att fundera på och kolla priser mm.
Klicka här för att svara