Hej! Ska lägga nytt massivt furugolv. 25×162. På ungefär 45 kvadrat
Nu är det dock så att utrymmet där det ska läggas består till 80%av gammalt trägolv. Lite spånskivegol och senaste tillbyggnaden, en gjuten platta. Alltså är det lite olika underlag. Allt golv är i nivå. Nu till frågan.
Jag har försökt läsa på mätet. Fråga på byggvaruhus samt snickare med många år i branschen. Vissa säger skruva, några säger flytande, och några är där emellan 😁.
Det lutar nu åt att lägga det helt flytande. Men vad har ni för inputs och erfarenheter? Shoot

Anledningen till att jag inte lagt en plyfa eller liknande under för att skruva i det, är för att det redan är ganska lågt i tak...

Redigerat:
Vad säger golvtillverkaren?
Om du vill läggs det flytande så får du byta golvet till ett lamellgolv med clickfog. Ett massivt golv funkar inte att lägga flytande. Jag läste faktiskt monteringsanvisningen för Siljan golv igår kväll och de rekommenderar alltid skruvning av massivt golv. Om jag kommer ihåg rätt så skulle en 15 mm plywoodskiva räcka som underlag att skruva i.

Microkatten
Det sägs att man kan lägga plankgolv flytande endast i små rum, då träets rörelser blir väl stora annars. Att skruva golvet får nog anses var standardlösningen. Själv har jag av olika skäl i ett mindre rum skruvat plankgolv i en flytande regelram, men det bygger ju mer på höjden än t.ex. plywood.

Vad finns under nuvarande golv?

Tack för era inputs!
Golvtillverkarens rekommendation är att skruva. Men de vill väl ha sitt på det torra, så det kan jag förstå att de inte rekommenderar något annat.
Trädelen är uppreglat med hälften skivor och hälften gammalt trägolv, källare under. Nya delen är som sagt platta. Gjöt (stavning?) Plattan 2006, och den är torr. Inga problem med fukt. Man skulle väl egentligen kunna borra plugga och skruva i betongen. Men på något sätt känns det bra att golvet kan röra sig "fritt". Aja. Är lite kluven i frågan...

Massiva tiljor kan slå sig och de behöver inte ens vara raka när de skall installeras. Dels är det enklare att skruva än att försöka limma ihop tiljorna och sedan finns liten risk att golvet reser sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.