MathiasS

pratade precis med LK och dom tyckte inte man kunde ha glespanel och sedan 2 lager golvgips eftersom det skulle spricka med klinkers...
och då planerar jag att ha 28 mm gles som borde bli lite stabilare än 22mm

fungerar det fortfarande bra för dig MathiasS utan sprickor?

Sitter och planerar lite för ett lägenhetsbygge...
Golvet idag är platta på mark utan isolering, tänkte ev köra med Nivellgolv där jag tillverkar reglarna själv, spårade spånskivor med golvvärme på det och på det ett trä eller klickgolv. Totalt rör det sig om 75-90kvm

Om jag bestämmer mig för att fräsa är det enklast att fräsa skivorna lösa på bockar med en mall, eller ska man fräsa skivorna när de är på plats?

Idag är det ett stort rum, jag tänkte lägga golvet först över hela ytan och därefter upp med innerväggar, eller är det enklare att regla väggarna först och sen montera Nivellgolvet?

Fräs på plats, det är supersmidigt. Du har en enkel mall för böjarna som du drar fast med en skruv eller två. Jag har skrivit lite om det i någon tråd, denna eller någon annan. Tror även jag lagt upp någon skiss på min mall. Bilder på det frästa golvet vet jag att jag har lagt upp.

I inlägg #28 i denna tråd kan du se golvet jag fräste själv, och i #33 en skiss på mallen som jag sågade ut ur en osb-skiva.

Det tog inte lång stund att fräsa det golvet.

Jo jag plöjde hela tråden igår :)
Tänkte om det är smidigare att fräsa skivorna löst, men man får iof böjarna "på köpet" när man fräser på golvet

Jag är övertygad om att det är mycket enklare att fräsa på golvet. Annars blir det ett himla mätande och pusslande. Du måste ha millimeterprecision vid varje skarv. På golvet lägger du bara mallarna och kör. Markera läget med penna och använd markeringen vid varje mallflytt.

Frälsningen av golvet, på golvet, var nog en av de mest klockrena grejer jag gjort. Sedan snäppte alu-skivorna och slangen fast i golvet direkt så det var rena barnleken att lägga ner slangen.

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
det går inte lägga glespanel direkt på bjälklaget, med slangen i... och sedan vanligt golvspån på detta?

har inte dubbelkollat tråden men så skulle nog jag gjort om jag bara sett bilden på bjälklaget

camaro1969 skrev:
det går inte lägga glespanel direkt på bjälklaget, med slangen i... och sedan vanligt golvspån på detta?

har inte dubbelkollat tråden men så skulle nog jag gjort om jag bara sett bilden på bjälklaget
Kolla datumen på inläggen ... ;)

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
thomasx skrev:
Lite gammal tråd jag snubblade över här tydligen. Men för den som går i liknande tankar så kan jag berätta att jag har idag fräst 60m spår för golvvärme i spånskiva och det gick som en dans. Med rätt verktyg, mallar och inställningar är det inga problem alls och varken jag, maskinerna eller ens frässtålen har gått åt. Jag fräste först med en 16mm not-fräs i tre pass och därefter med en 19mm hålkälsfräs, vilket gav en nyckehålsprofil på spåret. I denna passar aluminiumplåtarna så bra att de snäpper fast perfekt, och slangen snäpper in i plåtarna så allt sitter som gjutet direkt, inga problem få vare sig slang eller plåtar att ligga på plats under läggningen.

Jag sparade flera tusen på att köpa vanliga golvspån istället för förfrästa och en hel del pyssel i och med att jag inte behöver ligga och passa in de förfrästa sektionerna för att få allt att passa med golvbrunnar och vårat "oformliga" badrum med 9 innerhörn och 4 ytterhörn. Det blev inte bara billigare utan även enklare och betydligt bättre.
Hej!
Jag såg ditt något gamla inlägg och blev intresserad. Jag ser din instruktion men jag har aldrig använt en fräs. Kräver det en biltema/CO-maskin eller en riktigt bra maskin?
Finns verktygen att köpa på lokal järnhandlare?
Alla tips är välkomna!
Mvh Dennis

Jag körde till en början med en budgetmaskin från biltema eller liknande för att gräsa svängar och övergångar när vi la värmegolv Den brann upp efter bara någon timmes arbete.
Skaffade mig sen en dewalt och den håller fortfarande efter många timmar tungt arbete

Hej, en fråga om hållfasthet och densitet på golvspånskivor. Uponor kan ej garantera att det blir tillräckligt starkt om jag fräser för 17mm slangar i befintligt 22mm golvspån tvärs bjälkarna. Har ej tillgång till ritningarna, är det troligt att bjälkarna ligger cc 300 eller 600 mm mellan under undervåning och övervåning? Hjältevadshus levererat 2015.

Vad lägger ni ovanpå innan golv? Räcker plåtar, foam och 15mm parkett?

Mvh Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.