Min granne ovanför mig renoverade sin lägenhet ett halvår sedan och blivit mycket mer lyhört sedan dess. Inte allmänna ljudnivån och hör exempelvis ingen musik, prat eller liknande. Däremot väldigt mycket högre ljudnivå på varenda steg som görs och framförallt deras unge konstigt nog.

Jag vet inte vad exakt de gjorde vid renoveringen men vet att de gått från husets vanliga golv till mörklakerade. Ingen aning om detta är via nya golv eller målat över befintliga.

a) Om man går från ljusare till mörkare golv, vad är vanligast? Lägga om eller mål/lacka över?

b) Om man nu lagt nytt golv, är det möjligt att det har missats något mellanlager/dämpning? Vad är standard när det gäller sånt? Det konstiga är den markanta skillnaden i ljudnivå som skett efter renoveringen som.

Några tankar?

De kan ju ha lagt ett "hårdare" golv..

Fråga dem!

Är det ett gammalt hus med svackande golv kanske de reglade upp ett nytt jämt undergolv med golvspån för att sen lägga nya golvet på det. Lägger man ingen isolering i tomrummet mellan reglarna blir hela golvet som en gigantisk resonanslåda.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för svaren! Fick ingen mailnotifikation därav det sena svaret.

Är det standard att lägga isoleringen och det som kan ha missats/slarvats med?

Det är ingen standard att lägga stegisolering, utan det beror på golvtillverkarens instruktioner om det behövs eller ej beroende på typ av golv och dämpning. Ofta rekommenderar golvtillverkare att man ska lägga stegisolering eller motsvarande för att dämpa stegljud.

Då stegljuden har blivit högre så bör du prata med grannen om detta och fråga hur de gjorde när de bytte golv.

Du kan även prata med styrelsen om det som skett om grannen mot förmodan inte är intresserad att hjälpa till, kan eventuellt bli så att han blir skyldig att åtgärda problemen.

Tack! Ska göra det. Ville mest lära mig lite mer innan jag tog diskussionen :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.