Byggahus.se

Måla klinkers

1. M
    Medlem · Värmland · 49 inlägg

Macewe

Medlem
    Hej,
    Vi har ett rätt fult klinkersgolv som jag är otroligt trött på. Det är inga fel på det, bara helt fel färg.

Jag har sett att det finns de som målar golvet, men då kom frågan upp om det hindrar golvet från att andas, så nu undrar jag:

Skall ett klinkersgolv andas? Huset är ett sutteränghus med källare som aldrig blir kallare än 16 grader under. Ingen golvvärme.

Kan jag måla? Om inte - kan jag lägga på klickgolv eller riskerar jag att få problem med fukten även då?

Skall tillägga att huset ligger i syd Europa och alltså inte i Sverige. Vet inte om det påverkar fuktvandring.

Det är alltså inte råd om färgens hållfasthet jag behöver utan just om golvet behöver "andas" eller ej.

Tack!!

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Eftersom du är söderöver så är det vanligt med stengolv i hela undervåningen , troligtvis
    finns det ingen fuktspärr där , och plattan ligger direkt mot mark . så det är nog ingen bra ide att måla igen fogarna , det är där som det andas

3. M
    Medlem · Värmland · 49 inlägg

Macewe

Medlem
    Ah, oklart skrivet av mig. Golvet ligger på ovanvåningen och det är alltså källare/nedervåning under (sutterräng), så det är inte platta direkt mot mark. Någon fuktspärr är det nog inte, nej.

Men är det fogarna som andas? Om man inte målar dem då? (om det nu är möjligt.... )

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då kan det inte vara något problem med att andas , finns ingen fukt att andas , det med att inte
    måla fogarna , klarar du det så grattis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.