T TottoGBG skrev:
Har du odlat hallon tidigare så att du vet hur de beter sig?
Nja not really. Försöker googla och läsa på bäst det går. Känner till rotskott-grejen, men vill inte ha en skog av hullerombuller-buskar utan fina gångar, så tänkte styra det ditåt bäst det går.

David W. David W. skrev:
Nja not really. Försöker googla och läsa på bäst det går. Känner till rotskott-grejen, men vill inte ha en skog av hullerombuller-buskar utan fina gångar, så tänkte styra det ditåt bäst det går.
Ja, jag säger väl lycka till då.

Man kan täckodla med annat än gräsklipp och bark. Tidningar och wellpapp bryts snabbt ner och har en liknande funktion. Dock ska den inte förväxlas med plastens funktion som INTE bryts ner, den blir kanske skörare med åren och låter man den ligga kvar har man kanske hundratals (tusentals) plastflagor i backen utspridda över området. Jag får nu sota för att man grävt ner bitar av plasttak som rabattkanter för många sen, det frasar som chips och är omöjliga att gräva upp utan att man har miljoner små plastbitar i rabatten. Plasten är i viss mån vår tids asbest. Kemiska bekämpningsmedel är förstås en "no-go" när man odlar mat.

Hallonland är svårare att få "prydliga" med en utseendefixerads mått mätt. Då är det lättare med vinbär, björnbär, krusbär eller varför inte aronia eller bärhäggmispel? Men det finns två huvudaspekter jag vill lyfta när vi talar odling för konsumtion;

1. Ha inte bråttom, en produktiv trädgård tar lång tid att bygga upp, likaså din erfarenhet om hur den ska skötas!
2. Tänk inte med ögonen, det är sällan de vackraste plantorna som ger den största avkastningen.

Visst kan man rejsa runt med jordfräs och hålla på och pyssla i landet, men för den late rekommenderar jag att helt sonika täcka över hela altet efter att man sågat ner den grövsta slyn och grävt upp de värsta rötterna, lägga energin på en annan del av trädgården, för att sen återkomma några år senare och helt sonika, avtäcka, plantera, gödsla och täckodla som om inget hänt. Och låt bli att trampa i planteringarna så är allt ogräs väldigt lättryckt.(y)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om man vill hålla prydliga gångar mellan hallonodlingar bör man inte försöka med duk. Det går finfint första året när man planterar plantorna, antagligen även andra. Men sedan, när man gödslat ordentligt för att få en fin skörd så kommer plantorna måla sig med blå streck i ansiktet, skrika "FREEDOM" och skicka upp rotskott som om det inte finna någon morgondag. Då skiter de i om det ligger någon duk där eller inte.
Så, enklast är att ha möjlighet att gå med gräsklippare runt, då kan man kapa alla rotskott innan de får för mycket näring för att ränna iväg.

Claes Sörmland
Rotogräs kräver två växtsäsongers täckning för att dö.

Claes Sörmland
Nej ingen duk, det blir bara ett elände av intrasslade rötter, ogräs och allmän misär. Och inte kan men rensa heller för den den förbannade duken stoppar skyffeljärn och liknande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.