Hej
Har skaffat ger o kapmaskin och kalibrerat så in i bänken. 254 klinga 48t. Skall man ha ännu finare? Skall köra antingen MDF eller Furu, sockel och foder i allmoge snitt. Färdigmålat. Nu till frågan
.
Vissa väggar är längre än 4,4m. Så jag måste förlänga ett par golvsocklar på längden.
Så, jag har förstått att man gerar två lister 45 grader mot varandra och hakar i. Vissa säger använd målarfog, andra lim etc. Provade med två spillbitar och blev inte alls bra, och gammalt målarfog gjorde saken aningens bättre. Men inte så där magiskt som jag tänkt.
Det jag inte är med på är om man använder målarfog, sätter man fogen "som ett lim" och sen trycker ihop och torkar av? Eller fogar man efter montering och sen torkar av överblivit fog?
Kan man inte limma ihop två lister på längden innan montering, låta dem härda och sen montera? Eller blir det för svagt?
Kan man limma MDF sockel på samma sätt som furu, eller behövs annat lim?
Ps, gärna tips på alternativ till målarfog, då det är det enda jag känner till
Här är en provmontering och labb med spillbitar. Furu, allmoge, Hornbach(Piteå).
Har skaffat ger o kapmaskin och kalibrerat så in i bänken. 254 klinga 48t. Skall man ha ännu finare? Skall köra antingen MDF eller Furu, sockel och foder i allmoge snitt. Färdigmålat. Nu till frågan
Vissa väggar är längre än 4,4m. Så jag måste förlänga ett par golvsocklar på längden.
Så, jag har förstått att man gerar två lister 45 grader mot varandra och hakar i. Vissa säger använd målarfog, andra lim etc. Provade med två spillbitar och blev inte alls bra, och gammalt målarfog gjorde saken aningens bättre. Men inte så där magiskt som jag tänkt.
Det jag inte är med på är om man använder målarfog, sätter man fogen "som ett lim" och sen trycker ihop och torkar av? Eller fogar man efter montering och sen torkar av överblivit fog?
Kan man inte limma ihop två lister på längden innan montering, låta dem härda och sen montera? Eller blir det för svagt?
Kan man limma MDF sockel på samma sätt som furu, eller behövs annat lim?
Ps, gärna tips på alternativ till målarfog, då det är det enda jag känner till
Här är en provmontering och labb med spillbitar. Furu, allmoge, Hornbach(Piteå).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svängd profil är svårt, här ser det mest ut som om de olika listbitarna monteras olika långt in mot väggen. Se till att de bottnar mot en gemensam yta, eventuella ojämnheter kan dövas med lite sandpapper. Tror annars att den fogen kommer gå obemärkt förbi när rummet är möblerat.
HejT topmount skrev:
Ja så kan det vara.
Men rent allmänt. Kan man limma ihop två socklar, furu som MDF, på längden, och kan man göra det innan montering? (Kan kan man väl såklart, men blir det bra, starkt?)
Om man lägger fog, gör man det innan montering, tryck ihop, eller endast efter?
Mvh
Testa att ger den i mindre vikel lämpligtvis typ 15 graders så blir anläggningsytan mindre och upplevs på ett annat sätt. Se sedan till att dom ligger exakt i liv innan montering och sätt rikligt med trälim emellan och montera fast. Stryk sedan med färg om du vill ha en mjukare övergång.
Ok det skall jag testa.E epw skrev:
Så tågordningen blir alltså:
Gera
Limma ihop
Torka/härda
Sen montera den sammanfogade listen?
Eventuell bättringsfärg
Jag har med framgång skarvat hålkäl enligt följande:
Kapade noggrant (vanliga 90° snitt) och spikade upp dem på plats, med trälim i skarven. Dock utan att spika de närmaste två metrarna åt vart håll, från skarven räknat. Sedan kunde jag justera skarven tills den var helt perfekt. När limmet sedan stelnat/härdat/torkat/vad-det-nu-gör så drog jag i de sista spiken. Perfekt resultat!
Jag skulle kunnat bifoga en bild, men jag hittar inte skarven
Kapade noggrant (vanliga 90° snitt) och spikade upp dem på plats, med trälim i skarven. Dock utan att spika de närmaste två metrarna åt vart håll, från skarven räknat. Sedan kunde jag justera skarven tills den var helt perfekt. När limmet sedan stelnat/härdat/torkat/vad-det-nu-gör så drog jag i de sista spiken. Perfekt resultat!
Jag skulle kunnat bifoga en bild, men jag hittar inte skarven
Klicka här för att svara