Hej!
Nyreggad som användare efter att tittat runt ett tag efter 1 år som husägare. Vi planerar att fixa till ena rummet i källaren för att använda som tv-rum. I dag ligger det en plastmatta, vilket inte är särskilt lyckat. Vid besiktningen så kommenterade besiktningsmannen att det var en ovanligt torr källare, dock gjordes denna besiktning i december.
Har varit inställd på att riva bort plastmattan, som jag trodde låg direkt på betongen, för att sedan lägga in platonmatta med laminat ovanpå. Idag tog jag bort en list och drog upp mattan i ena hörnet för att kontrollera vad som ligger under och det visade sig vara någon form av hårda plastplattor som ligger kant i kant med varandra, gissar på att dessa sedan är limmade direkt på betongen. Jag gissar på att dessa plattor har legat sedan huset byggdes 1962. Det aktuella rummet har troligtvis från start används som frisörsalong, tidigare ägaren köpte huset 1986 och var inte frisör.
Min pappa pratade något om Tarkettplattor och att det svarta som syns på väggen skulle vara limmet som använts.

Mina frågor till alla kloka människor blir då:
- Vad är det för typ av plattor?
- Kan man låta dem ligga kvar om de är hela över hela golvet? De har troligtvis trots allt legat sedan 1962.
- Om man låter de ligga kvar, kan man lägga laminat direkt ovanpå?

Hälsningar Emil

• Delvis avtäckt golv visar gamla, hårda grå plastplattor vid en väggkant i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett källargolv där en vit plastmatta delvis är bortdragen och avslöjar svarta hårda plattor nedanför.
    Skapa konto
  • Hörn av källargolv med upplyft plastmatta som avslöjar gamla hårda plastplattor och svart lim på väggen.
    Skapa konto
R
Det är en platta som är hård och mycket vanliga på 70 talet , är golvet jämt så kan du lägga annat ovanpå
men du måste få bort limmet som den översta mattan är limmad med
Med foam under så tar den upp lite knotter om dom inte är för höga

Tack för svar.
Har försökt googla runt lite på plastplattor och landar lite i att det kan vara vinylplattor och då troligtvis innehållande asbest, som var väldigt vanligt på den tiden. Limmet verkar vara svartlim och innehåller väl troligtvis då också asbest.

Problemet är väl att plattorna ligger i källaren och totalt utestänger fukten från att vandra upp så plattorna måste väl nästan tas bort så man kommer ner till betongen.

R
Har du någon indikation på fukt utmed väggarna , där ligger nog inte plattorna dikt . är det en sockel så syns det nog något mörkare på baksidan
Här en länk du kan läsa
http://www.ekobyggportalen.se/sjuka-hus-byggifter/asbest/
Men klart domedagen är inte här angående asbets

Oftast är det väl inte plattan utan limmet som innehåller asbest.
Vi hade liknande plattor med asbestinnehållande lim under i garaget, verifierades genom att skicka en bit platta och lim till lab. (Billigaste jag hittade årsskiftet 2016/2017 var evema, de var snabba och trevliga)

R
En del plattor armerades med asbets för att bli hållbara och starka , vet inte vilka fabrikat som gjorde det , går ju inte att se fabrikat på en platta , men det finns sådana

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.