11 426 läst · 10 svar
11k läst
10 svar
Hur får man enklast bort limmade golvspånskivor?
Skall riva upp mitt gamla golv som delvis består av plastmatta på golvspånskivor.
Finns det något "enkelt" sätt att få bort dessa eller är det bara att såga av dem mellan bjälkarna och sedan på något sätt skrapa/hacka bort det som sitter kvar på bjälkarna?
Tilläggas skall att det skall dras en hel del rör i golbjälklaget så det är inte möjligt att ha kvar dem och lägga nytt golv ovanpå. Vill inte heller ha kvar den "distans" som blir om jag inet får bort resterna från bjälkarna då det bara är en del av golvet som har detta. Resten har spånt som jag ju kommer kunna få bort.
Finns det något "enkelt" sätt att få bort dessa eller är det bara att såga av dem mellan bjälkarna och sedan på något sätt skrapa/hacka bort det som sitter kvar på bjälkarna?
Tilläggas skall att det skall dras en hel del rör i golbjälklaget så det är inte möjligt att ha kvar dem och lägga nytt golv ovanpå. Vill inte heller ha kvar den "distans" som blir om jag inet får bort resterna från bjälkarna då det bara är en del av golvet som har detta. Resten har spånt som jag ju kommer kunna få bort.
Bästa svaret
Ställ en cirkelsåg på 22mm och kör rakt över skruv raderna (längsgående bjälkarna). Bryt sen upp golvet Det som blir kvar får du tyvärr hyvla bort Jag brukar använda ett stämjärn
Obs använd skyddsglasögon och kör inte med din finaste sågklinga. Kör långsamt över spikarna så minskar risken att klingan tappar skär.
Obs använd skyddsglasögon och kör inte med din finaste sågklinga. Kör långsamt över spikarna så minskar risken att klingan tappar skär.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"

Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Tack!
Låter ungefär som jag hade tänkt men med ett snitt mindre och troligen med mindre rester kvar. Tyvärr blir det nog lite svårt då plastmattan ligger kvar (limmad) men man kan ju försöka så gott det går. Ser ju i alla fall var bjälkarna går in under golvet på ena sidan så borde kunna dra en linje som blir någorlunda mitt över.
Ser inte fram mot putsarbetet efteråt. Inte min grej med sådant finlir som tar en del tid men har man bestämt sig för att bygga om huset så har man.......
Låter ungefär som jag hade tänkt men med ett snitt mindre och troligen med mindre rester kvar. Tyvärr blir det nog lite svårt då plastmattan ligger kvar (limmad) men man kan ju försöka så gott det går. Ser ju i alla fall var bjälkarna går in under golvet på ena sidan så borde kunna dra en linje som blir någorlunda mitt över.
Ser inte fram mot putsarbetet efteråt. Inte min grej med sådant finlir som tar en del tid men har man bestämt sig för att bygga om huset så har man.......
Provade en liten bit och detta kommer nog gå bra. Kan ju haft lite tur med första biten men det blev knappt några rester kvar alls.
Sedan var det givetvis inte skruvat utan spikat. Jag tror halva vilkten på mitt hus är i form av spik......
Sedan var det givetvis inte skruvat utan spikat. Jag tror halva vilkten på mitt hus är i form av spik......
Googlade trappfräs och det kom bara upp som hyrmaskin. Tydligen inget man kompleterar sin verktygssamling med bara så där 
Det såg ganska lovande ut när jag tog bort första lilla biten som test. Får hoppas att det ser så ut när man tar tag i detta och river på alvar.
Det såg ganska lovande ut när jag tog bort första lilla biten som test. Får hoppas att det ser så ut när man tar tag i detta och river på alvar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad för typ av dimmer har jag / hur får jag enklast bort dem?
Belysning -
Stubbe från gammalt äppelträd, hur får man bort den enklast?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur får man enklast bort byggdammet
Övrigt husrelaterat -
Hur får man enklast bort flytspackel från tröskel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur tar jag enklast bort gammal puts/färg från källarväggarna?
Grund & Markarbeten