Ska sammanfoga två rum tröskellöst och undrar om det är möjligt att göra detta under dörrkarmen och samtidigt lyckas klicka i brädorna? (vill ogärna ta bort karmen om det inte går på ett vettigt sätt).

Golvövergång under dörrkarm med en sida korkgolv och den andra med pågående laminatläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av hur brädor kan klickas ihop under en dörrkarm för att skapa en tröskelfri övergång mellan två rum.
Skapa konto

Bilderna är tagna från en annan av mina trådar.

Det borde gå bra, om karmen är väl förankrad i väggarna, och inte står och leder dörrens tyngd ner mot golvet.
Så det är nog bara att såga, och sedan täta springan som blir med lite akrylfog.

Vänta lite, nu förstod jag din skiss!
Jag skulle inte fräsa ner i golvet, utan sågat av några mm/någon cm i karmen i stället.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det borde gå bra, om karmen är väl förankrad i väggarna, och inte står och leder dörrens tyngd ner mot golvet.
Så det är nog bara att såga, och sedan täta springan som blir med lite akrylfog.

Vänta lite, nu förstod jag din skiss!
Jag skulle inte fräsa ner i golvet, utan sågat av några mm/någon cm i karmen i stället.
Skissen (@Bernieberg) visar hur jag ska sammanfoga golven. Men du menar att det bara är skjuta in plankorna under karmen så går de banka i dom i fästena ändå?

Golvet är från Kährs 15mm. Har testat att banka ihop brädorna utan inläggningsvinkel (ungefär som det kommer vara när jag lägger under karm) och det har jag inte lyckats med. Funderar om man ska modifiera klickområdet så det går att limma istället..

D Drsnuggels skrev:
Men du menar att det bara är skjuta in plankorna under karmen så går de banka i dom i fästena ändå?
Nej, det kanske inte går.
Hos oss är "plankorna" kapade och skarvade i dörröppningarna, och i stället för trösklar har vi en låg aluminiumlist, en sådan här ungefär:
Låg aluminiumlist, skarvningsprofil, för dörröppning utan trösklar.
Skapa konto

Men det finns nog snyggare som ser ut som trägolvet ungefär.

Såga av karmen, klicka i brädan bredvid väggen, knacka den i sidled in under karmen.

ladda ner läggningsinstruktionerna https://www.kahrs.com/sv-se/hur-gor-man/lagga-parkettgolv/

limning av fogar
För bräder med Woodloc®-fog skall lim normalt inte användas, men
i vissa fall underlättas monteringen om låslisten hyvlas ner till 1/3
och lim appliceras på den horisontella underläppen, se bild. Detta
gör att brädan kan knackas in på plats. Tack vare den breda limytan,
blir fogen tillräckligt stark. Figur 3

t

• Gilla
Bernieberg och 3 till
  • Laddar…
D danne_08 skrev:
Såga av karmen, klicka i brädan bredvid väggen, knacka den i sidled in under karmen.
Brädan jag använder (svartvit bild) går inte klicka i innan.

T tergo skrev:
ladda ner läggningsinstruktionerna [länk]

limning av fogar
För bräder med Woodloc®-fog skall lim normalt inte användas, men
i vissa fall underlättas monteringen om låslisten hyvlas ner till 1/3
och lim appliceras på den horisontella underläppen, se bild. Detta
gör att brädan kan knackas in på plats. Tack vare den breda limytan,
blir fogen tillräckligt stark. Figur 3

t
Bra tips! Lösningen dom har nämnt är nog den bästa. Dock skulle jag vilja påstå att det inte är värt det (om man är en halvdan klåpare som jag känner mig nu)om du inte har en jättestrikt inredd lägenhet / villa. Men då skulle jag hellre satsa på massivt trägolv limmat av ngn som vet vad han gör.

E
Det ser ut att vara enklare att skruva ner karmen och lägga golvet och sedan sätta tillbaka karmen i befintliga hål igen. Kapa av karmens nederkant motsvarande höjd golvet bygger innan du återmonterar.

D Drsnuggels skrev:
Brädan jag använder (svartvit bild) går inte klicka i innan.
Jag har väl missförstått något då för jag kan inte se varför det inte skulle gå.

Ett annat förslag: Dra fram hela flaket med golv en decimeter klicka i brädan och skjut tillbaka. Givetvis efter att du skapat utrymme under karmen. Lägg även golvet till väster om väggen innan.

• Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
D danne_08 skrev:
Jag har väl missförstått något då för jag kan inte se varför det inte skulle gå.

Ett annat förslag: Dra fram hela flaket med golv en decimeter klicka i brädan och skjut tillbaka. Givetvis efter att du skapat utrymme under karmen. Lägg även golvet till väster om väggen innan.
Andra lösningen är absolut en jag ska testa!!

Gällande ditt första förslag så antar jag att du menar att jag först lägger i brädan i i plankorna ovanför och klickar i. Därefter försöker jag förflytta denna planka in under karmen? Sen tar det ju även stopp där sammanfogningen ska ske (därav min hanvisning till bilden) . Tycker även det är svårt (omöjligt) att flytta iklickade plank men kanske gör jag något fel? Bifogar en dålg bild på Kährs plank. Bullen längst ut är rätt stor (större än bild). Det är Kährs Woodloc 5S golv.

• Kährs Woodloc 5S golvplankor som ska fogas samman, med en synlig låsfunktion och en delvis sammanfogad planka.
Ena golvet nu inte rubba mer än ngn cm pga att det finns rör i golvet.. Så tyvärr ryker även @danne_08 andra förslag.

Jag tänkte att du inte skulle ha någon skarv till vänster om väggen men det kanske blir för lång sidledsförflyttning.
Alt 2 är nog mycket enklare.

Bästa svaret

D Drsnuggels skrev:
Ena golvet nu inte rubba mer än ngn cm pga att det finns rör i golvet.. Så tyvärr ryker även @danne_08 andra förslag.
Då hade jag kapat bort en kilformad bit av karmen så att brädan kan vinklas in på normalt sätt ock sedan limmat och spikat/skruvat fast biten igen. Borde vara enklare än att riva bort hela karmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.