Hejsan! Bor i ett hus från 1910 sen juni 2018 och har gjort lite renoveringar under sommaren.
Det ligger jättefina gamla trägolv i hela huset förutom i köket där det har lagts in ett klickgolv. Har nu rivit ut det fula klickgolvet för att komma åt de gamla fina brädorna. Problemet nu är att tidigare ägare har fräst ner en vattenledning tvärs över hela köket. Övre delen på röret (rörisoleringen) livar i stort sett med golvbrädorna, möjligen att man kan pressa ihop det lite grann.
Min första tanke var att bredda "rännan" med fräs och sen lägga i en bräda på tvärsen.
Sista alternativet är väl att lägga nytt golv, men det vill jag gärna undvika.
Hur skulle ni ha gjort?
Mvh Nils
Det ligger jättefina gamla trägolv i hela huset förutom i köket där det har lagts in ett klickgolv. Har nu rivit ut det fula klickgolvet för att komma åt de gamla fina brädorna. Problemet nu är att tidigare ägare har fräst ner en vattenledning tvärs över hela köket. Övre delen på röret (rörisoleringen) livar i stort sett med golvbrädorna, möjligen att man kan pressa ihop det lite grann.
Min första tanke var att bredda "rännan" med fräs och sen lägga i en bräda på tvärsen.
Sista alternativet är väl att lägga nytt golv, men det vill jag gärna undvika.
Hur skulle ni ha gjort?
Mvh Nils
Det fina brädgolvet är tyvärr inte gjort för att gå på. Det är många som gör det misstaget, att hitta fina brädgolv under mattor eller andra golv, bara för att sedan se hur de slits snabbt. De brukar vara av vanlig gran eller furu, och det är för mjukt, det blir repigt och fult. Brädgolven las där med den tanken att det skulle ligga något över, som ”slitlager”. 1910 var det t ex trasmattor överallt som gällde.
Därför skulle min första tanke vara att lägga ett golv ovanpå detta. Vilket man väljer beror förstås på tycke, smak, och plånbok...
Om du vill ha kvar brädgolvet som det är, bör du slipa det slätt och lacka med hård golvlack.
Den där nerfräsningen däremot var något av det fulaste jag sett. Enklast är väl att bryta upp de golvplankor som fått sätta livet till, och ersätta med nya. Enkelt jobb med kofot, hammare och spik.
Därför skulle min första tanke vara att lägga ett golv ovanpå detta. Vilket man väljer beror förstås på tycke, smak, och plånbok...
Om du vill ha kvar brädgolvet som det är, bör du slipa det slätt och lacka med hård golvlack.
Den där nerfräsningen däremot var något av det fulaste jag sett. Enklast är väl att bryta upp de golvplankor som fått sätta livet till, och ersätta med nya. Enkelt jobb med kofot, hammare och spik.
Jag skulle ha spikat på en 3 mm board och därefter lagt en linoleummatta. Skurade trägolv i kök är svåra att hålla rena, jag tror att våra krav numera på att det ska vara riktigt ren är högre än förr.
Jag kan nog hålla med Kurtivan, men hur ser bjälklaget ut vid rörläggningen. Har det blivit kortlat med tanke på att dragningen är diagonal med vad det ser ut att ändå vara spontat virke? Jag kan inte klart med bilden se några spikar/skruvar, förutom eventuellt i nederkant. Vidare så ser det ut att det är spikar som fixerar dragningen, och jag kan nog ställa mig tveksam ifall det är godkänt med tanke på rörelserna som finns och med tiden kan påverka eventuellt läckage. Men det kanske någon mera kunnig kan svara på.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Golvet borde dessutom vara rejält försvagat kring nerfräsningen. Risken är överhängande att golvet knäckts och du får värre problem än utseendet. Detta även om man lägger en board linoleum ovanpå.
Vad är det för ledning? Går den att dra om nere i bjälklaget istället om du satsar på att byta ut hela golvet?
Vad är det för ledning? Går den att dra om nere i bjälklaget istället om du satsar på att byta ut hela golvet?
Är det försvagat så att det sviktar så borde väl det ha upptäckts redan innan klickgolvet revs bort? Jag förstod det som att det var fullt fungerande, men visst, det måste man ju kontrollera först, att golvet håller, annars måste det ju bytas ut helt eller läggas ett nytt brädgolv ovanpå.Johan Gunverth skrev:
Golvet borde dessutom vara rejält försvagat kring nerfräsningen. Risken är överhängande att golvet knäckts och du får värre problem än utseendet. Detta även om man lägger en board linoleum ovanpå.
Vad är det för ledning? Går den att dra om nere i bjälklaget istället om du satsar på att byta ut hela golvet?
Tack för all respons!
Golvet är inte på nåt sätt försvagat, väldigt stabilt faktiskt. Man ser i ett av hörnen att någon har slipat bort lack, så jag antar att det har använts som golv tidigare.
Så med slipning och rätt behandling borde det bli helt ok.
Det var mest en lösning till den där "fina" fräsningen jag behöver lite hjälp med.
Golvet är inte på nåt sätt försvagat, väldigt stabilt faktiskt. Man ser i ett av hörnen att någon har slipat bort lack, så jag antar att det har använts som golv tidigare.
Så med slipning och rätt behandling borde det bli helt ok.
Det var mest en lösning till den där "fina" fräsningen jag behöver lite hjälp med.
P Piraro skrev:Hejsan! Bor i ett hus från 1910 sen juni 2018 och har gjort lite renoveringar under sommaren.
Det ligger jättefina gamla trägolv i hela huset förutom i köket där det har lagts in ett klickgolv. Har nu rivit ut det fula klickgolvet för att komma åt de gamla fina brädorna. Problemet nu är att tidigare ägare har fräst ner en vattenledning tvärs över hela köket. Övre delen på röret (rörisoleringen) livar i stort sett med golvbrädorna, möjligen att man kan pressa ihop det lite grann.
Min första tanke var att bredda "rännan" med fräs och sen lägga i en bräda på tvärsen.
Sista alternativet är väl att lägga nytt golv, men det vill jag gärna undvika.
Hur skulle ni ha gjort?
Mvh Nils
Som plåtslagare så skulle jag självfallet lagt en bred plåtremsa överP Piraro skrev:Tack för all respons!
Golvet är inte på nåt sätt försvagat, väldigt stabilt faktiskt. Man ser i ett av hörnen att någon har slipat bort lack, så jag antar att det har använts som golv tidigare.
Så med slipning och rätt behandling borde det bli helt ok.
Det var mest en lösning till den där "fina" fräsningen jag behöver lite hjälp med.
Med tanke på att det ändå är ett långsiktigt förhållningssätt så tryter min fantasi ihop totalt med vad som kan vara lämpligt främst sett till utseende. -Annat än att lägga nytt golv. Det är ju ändå så, att absolut skönaste för fötterna är att vandra på helst såpskurade trägolv i mitt tycke. Trots att det finns andra varianter med olika typer av värme under. Sedan hållbart? Tja det går ju att underhålla
Klicka här för att svara

