952 läst ·
3 svar
952 läst
3 svar
Vattenburen Golvvärme. Skippa bjälklag
Hejsan
Har precis köpt en 1/2 plans villa med källare och vi funderar att lägga klinker i hall,kök och vardagsrum.(65m2) Finns fjärrvärme med radiatorer.
Nuvarande golv ligger på bjälklag med isolering
(betongplatta,bjälklag+isolering,spånskiva,golv)
Vill få ut så mycket i höjd och tänkte om man Kan ta bort bjälklag samt isolering och köra
Frigolit/cellplast+armering+slang+flytspackla direkt på betong plattan och sen klinker på det hella. Kommer betongplattan kunna hålla all vikt ?
Läste lite att det inte blir bra isolerat och att värmen kommer att gå ner i källarn istället för upp.
PS. Jag tänke ev ha kvar mina element som jag har i fönster.(pga) kallras osv
Tacksam för all info Go Jul
Har precis köpt en 1/2 plans villa med källare och vi funderar att lägga klinker i hall,kök och vardagsrum.(65m2) Finns fjärrvärme med radiatorer.
Nuvarande golv ligger på bjälklag med isolering
(betongplatta,bjälklag+isolering,spånskiva,golv)
Vill få ut så mycket i höjd och tänkte om man Kan ta bort bjälklag samt isolering och köra
Frigolit/cellplast+armering+slang+flytspackla direkt på betong plattan och sen klinker på det hella. Kommer betongplattan kunna hålla all vikt ?
Läste lite att det inte blir bra isolerat och att värmen kommer att gå ner i källarn istället för upp.
PS. Jag tänke ev ha kvar mina element som jag har i fönster.(pga) kallras osv
Tacksam för all info Go Jul
Klicka här för att svara