Vi har i vårt suterränghus ett uppreglat golv över betongvalv ich skall byta golv i kök och hall. Tänkte lägga vattenburen golvvärme och klinker på hela ytan som är mindre än 20m2. Jag vet inte vad som döljer sig under plastmattan, men när jag drog en stark msgnet över golvet i ett försök att hitta spikar och försöka lista ut var reglarna ligger så fann jag att det är spikat överallt. Det finns metall med kanske 15cm mellanrum, jämnt fördelat. Vad kan dett bero på? Kan de ha spikat ihop två skivor? Om jag skall lägga klinker där så behöver jag väl 22mm spårad spånskiva + 2×13mm gips + klinker så jag funderar på hur jag skall göra för att höjden inte skall skilja sig för mycket från övriga golv. Skall jag riva hela övergolvet + reglar och lägga nivellreglar + övergolv enligt ovan? Tips?
 
Riv bort alltihop. Lägg ut eps sen slang o flytspacka upp till den nivå du vill ha.
Enkelt o stabilt.
 
J Joak skrev:
Riv bort alltihop. Lägg ut eps sen slang o flytspacka upp till den nivå du vill ha.
Enkelt o stabilt.
Fast detta är ju på "övervåningen", blir det inte väldigt tungt? Används eps:en som steljuddämpning i detta fall?
 
Eps är frigolitkulor med lite cement så det är ganska lätt. Är mest för att ersätta reglarna. Isolerar en del också. Om valvet är slätt kan du lägga ett lager frigolitskivor. För att minska mängden eps. Är bra att få lite isolering under golvvärmen. Så du inte värmer taket på undervåningen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.