Hej!
Finns det någon som kan datera den här klassiska plast/laminat-mattan?
Dvs. ungefär när den började tillverkas samt var populär att lägga in?

Den gul/beiga avses.

Med vänlig hälsning,
David

• Skadad, uppdragen gul/beige plastmatta i hörn av rum med synligt undergolv och dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
ullis54
  • Laddar…
Ser ju ut som linoleum.

Jag röstar också på linoleum, och det används fortfarande! Svårt att tidsbestämma.

Jag är helt obevandrad så kan säkert stämma med linoleum. Jag är mest intresserad av tidigast möjliga tillverkning/läggning för utesluta asbest-problematik. Helt enkelt: är den gjord pre 82-83?

Den har väl funnits i ca 100 år och säljs fortfarande.

I detta mönster? Där ser man. Jag associerade så oerhört med kommunala byggnader kring 80-tal. Hade ingen aning att det hade sådana anor. Då aktualiserades asbestproblematiken.
Tusen tack för svar!

Typisk Linoleum, grå var vanligare förr, men den beiga är jättevanlig nu också. lioleum har alltid detta mönster men färgerna varierar.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, går du långt tillbaka i tiden så fanns linoleum med väldigt många olika tryck: [länk]

Tillägg:
Eller som detta nutida randiga golv, snarast träliknande: [länk]
Forbo har linoleum (marmoleum) i många mönster och utseenden.
Känns det aktuellt i denna tråd? Fortfarande samma basmönster, även om det är tryck på...

Kolla snittytan så ser du om det är en homogen beige massa eller ett tunnare plastlager på en stomme av annat material och färg.

Tyvärr redan slängt material men tjockleken på ”mjuka materialet” definitivt 5-10 mm så åt det tjockare laget? Masskänsla definitivt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.