Efter att ha plockat bort en platsbyggd garderob i ett rum som vi för närvarande håller på och renoverar upptäckte vi att golvet var riktigt dåligt från rören till elementet in till väggen. Plockade bort alla betongsmulor och lösa stora delar och fick till till sist följande schyssta hål enligt bild. (cirka 70x25 cm stort med 4-8cm djup)

Min plan i nuläget är att:
1. Tvätta hålet ordentligt, samt spreja på med vatten för att delvis mätta nuvarande golv.
2. Fylla på med finbetong (ev inte ovanpå själva röret då det troligen blir för "grunt") + kanske även kasta i lite armering.
3. Vattna/plasta betongen ett tag för att förhindra snabb uttorkning samt vänta en månad innan golvläggning.

När hålet är lagat kommer vi lägga parkett/laminatgolv så lite ytsprickor som ev kan uppstå och som inte totalt förstör bärigheten är inga problem.

Lite fakta som ev kan påverka bedömingar:
1. Vi befinner oss på fjärde våningen, så någon fukt underifrån räknar jag inte med.
2. Vi räknar inte med något större mekaniskt slitage i hörnan av rummet, men en garderob kommer troligen ställas rätt så nära.
3. Värmerören är delvis frilagada i "kröken" och fram till elementet, dvs inte helt täcka i papp så en del värme kommer finnas. Vid lagning tänkte jag vrida ner termostaten till noll för att minimera flöde.

Nu då till mina frågor :)
1. Tänker jag rätt (eller helt fel?), eller finns det andra förslag som är bättre?
2. Primer/slamma eller att fukta cementen bör räcka?

• Hål i betonggolv vid vägg med synliga rör och kabel efter borttagen garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skadat betonggolv med ett stort hål nära en vägg och ett element, bredvid en del med laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duger nog med en slipsats istället , så slipper du vänta en månad på att de ska brinna, eller flytspackla ska ju bara fylla funktionen att de blir jämt

• Gilla
trinee
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom betongen tillhör det som föreningen är ansvarig för bör du nog kontakta styrelsen och ge dem möjlighet till inspektion och ha en åsikt om hur det ska åtgärdas så att de kan fortsätta vara ansvariga för det.

• Gilla
trinee
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Duger nog med en slipsats istället , så slipper du vänta en månad på att de ska brinna, eller flytspackla ska ju bara fylla funktionen att de blir jämt
Nice förslag! I mitt fokus på att söka efter lösning kring att laga betong hade jag helt missat produkten slipsats. Verkar ju vara en bra lösning för mitt bekymmer. Flytspackel har jag också övervägt som en lösning då det skulle lösa problemet.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom betongen tillhör det som föreningen är ansvarig för bör du nog kontakta styrelsen och ge dem möjlighet till inspektion och ha en åsikt om hur det ska åtgärdas så att de kan fortsätta vara ansvariga för det.
Mycket bra input. Jag skall absolut se till att anmäla det till styrelsen (jag sitter för övrigt där själv) så att vi får det dokumenterat och styrelsen kan komma överens om vad som gäller.

Anledningen till att jag inte gjorde det i från början här är för att jag är osäker på vad som är föreningens (e.g betongen) samt mitt eget ytskikt. Vad som kanske framgår dåligt av bilden/min beskrivning är att det egentligen ser ut att vara två lager betong...

Det finns ett bärande stenhårt skikt med rätt grov ballast ingjuten, och ovanpå detta finns den betong/bruk eller vad tusan det är som är ~8cm djupt och är det som är trasigt. Då min tänkta lagning inte är på det bärande skiktet antog jag att det tillhörde mitt ytskikt. Men då rören ligger i skiktet kan det nog vara korrekt att anta att det faktiskt är föreningens ansvar.

Nu vet jag inte hur tunnt det blir som tunnast, om det ens funkar med betong. Men det är ingenting som hindrar dig att lägga ytskikt på efter bara ett par dagar. Anledningen till att vänta har med antingen fukt eller krympning att göra.
Krympningen kan du bortse ifrån eftersom det är en så liten yta samt att du som du säger ska ha laminat.
Ang. fukten så är den allra största delen borta efter mycket mindre än 30 dagar, så det som fortsätter försvinna blir inga problem så länge du inte lägger täta skikt på.

Hade skickat på en säck flytspackel på det bara.

BirgitS
T trinee skrev:
Mycket bra input. Jag skall absolut se till att anmäla det till styrelsen (jag sitter för övrigt där själv) så att vi får det dokumenterat och styrelsen kan komma överens om vad som gäller.

Anledningen till att jag inte gjorde det i från början här är för att jag är osäker på vad som är föreningens (e.g betongen) samt mitt eget ytskikt. Vad som kanske framgår dåligt av bilden/min beskrivning är att det egentligen ser ut att vara två lager betong...

Det finns ett bärande stenhårt skikt med rätt grov ballast ingjuten, och ovanpå detta finns den betong/bruk eller vad tusan det är som är ~8cm djupt och är det som är trasigt. Då min tänkta lagning inte är på det bärande skiktet antog jag att det tillhörde mitt ytskikt. Men då rören ligger i skiktet kan det nog vara korrekt att anta att det faktiskt är föreningens ansvar.
Bra :)

Det kan vara så att man använde en grov billig betong först som man la rören på och sen en finare betong för att kunna få till ett tillräckligt jämnt underlag för ett golv. Men båda delarna lär ju vara föreningens ansvar. Ofta kräver föreningar att man tar in hantverkare för allt som kan påverka föreningen så att de kan vara så säkra som det går på att det sker fackmässigt och om det visar sig att det har blivit fel är det bättre att gå på ett företag än en medlem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.