hej

Kan man se på denna syll om den är tryckt/behandlad?
Jämför man med den nya regeln från nivellgolvet så är det ju en tydlig skillnad på färg.

• Skadad syll med tecken på fuktskada och mögel nära betonggolv, bredvid en nyare och ljusare träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träsyll med mörk färgton intill ett ljusare träelement och isolering, indikerar potentiell otryckt träbehandling.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som håller en träbit framför en vägg med synlig isolering.
    Skapa konto
Den brukar väl ha en grönaktig ton om den är tryckt. Mitt lekmannaöga säger att den är obehandlad.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Den ser definitivt obehandlad ut.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Skönt att höra! Den luktar lite men vi har haft ingjutna golvreglar så det har nog satt sig lukt från det.

Hej!

Jag och min sambo är intresserade av ett hus från 1860 som är tillbyggt 1978-1979 (vi har inte ägt hus innan). I besiktningsprotokollet finns mest anmärkningar i den tillbyggda delen. Det som oroar oss mest är som besiktningsmannen beskriver det ”doft av träskyddsmedel i krypgrund och på vind”. Vi vet från säljarna att det är tryckimpregnerat virke i grunden, men att inga andra delar av huset innehåller det eller har behandlats.

Hur ska man resonera iom gifter i tryckimpregnerat från 70-talet osv?

Detta är en bild på syllen som vi misstänker är tryckimpregnerad. Är det någon som vet vad den här märkningen betyder? Skvallrar det om vilket medel/ämnen som det kan vara behandlat med?

Tack!

• Bild på en träsyll i ett hus med röd märkning, omgiven av isoleringsmaterial och betong, potentialet tryckimpregnerat från 1970-talet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.