Under borttagen laminat golv, ligger ett gamal undergolv av ”plast/kartong” ovan på
Betong golvet hur får jag bort detta på bästa och smidigaste sätt ?

• Gammalt undergolv av plast/kartongmaterial delvis borttaget, visar det underliggande betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avlägsnat undergolv av plast/kartongmaterial över betonggolv med rester kvar.
    Skapa konto
Inte för att jag använt en sådan här, men den eller liknande borde ju fungera?
Elektrisk skrapa med handtag och hjul för borttagning av golvbeläggningar eller liknande.
Skapa konto

• Gilla
Tokke1992
  • Laddar…
Eller en barkspade/barkjärn ifall det inte sitter allt för hårt

Magnus E K
Men tänk på att "kartongen" med 99% sannolikhet är asbestpapp. (I alla fall om huset inte är byggt efter 1976.) Känner igen skiten på bilderna (ryser).

• Gilla
Tokke1992
  • Laddar…
Jag tycker det mer ser ut som lump-papp (myser).

• Haha
  • Gilla
golvlaggaren och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det skulle jag utan vidare skrapat bort med en spackelspade.

Magnus E K
Testa genom att ta en liten bit och elda på den. Brinner den upp helt så är det bara vanlig papp. Men jag är dessvärre rätt säker på att det är asbest. Har själv gjort detta misstag i min tidigare lägenhet. Så jag rekommenderar skyddsutrustning, korrekt avfallshantering etc.

Fick använda denna maskin !
Tack för alla svar

• Maskin med handtag och hjul på ett stenbelagt golv, omgiven av verktyg och förpackningsmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Testa genom att ta en liten bit och elda på den. Brinner den upp helt så är det bara vanlig papp. Men jag är dessvärre rätt säker på att det är asbest. Har själv gjort detta misstag i min tidigare lägenhet. Så jag rekommenderar skyddsutrustning, korrekt avfallshantering etc.
Det där är ju något som inte funkar, enda sättet att säkerställa om det är asbets är att skicka på prov!

Magnus E K Magnus E K skrev:
Testa genom att ta en liten bit och elda på den. Brinner den upp helt så är det bara vanlig papp.
golvlaggaren golvlaggaren skrev:
Det där är ju något som inte funkar, enda sättet att säkerställa om det är asbets är att skicka på prov!
Varför skulle inte det fungera?
Du vet väl att asbest inte brinner?

PS: Det stavas alltså asbest ;)

Staffans2000
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skulle inte det fungera?
Du vet väl att asbest inte brinner?

PS: Det stavas alltså asbest ;)
Därför att tjärindränkt Asbest brinner som bara den.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att tjärindränkt Asbest brinner som bara den.
Ja, tjäran brinner så klart. Nu är det väl i och för sig inte så mycket tjära i den där gråa pappen.
Men kvar blir väl ändå själva asbestfibrerna, och det är ju dem resonemanget handlar om.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, tjäran brinner så klart. Nu är det väl i och för sig inte så mycket tjära i den där gråa pappen.
Men kvar blir väl ändå själva asbestfibrerna, och det är ju dem resonemanget handlar om.
Du kan väl fråga vem som helst som utför tester om det är ett pålitligt test att utföra...

Staffans2000
golvlaggaren golvlaggaren skrev:
Du kan väl fråga vem som helst som utför tester om det är ett pålitligt test att utföra...
Ja. Men de är nog inte helt opartiska.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
T
Suck, alltid ska det skrikas om asbest från folk som inte vet ett skit. I TS fall är det bara vanlig tjära och lumppapp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.