Vermilion
Vermilion: Jag har ett rum på runt 30m2. Golvet varierar drygt 1-2 cm i höjd men på ett ställe så mycket som 4-5 cm. Golvet har en golvbrunn med en liten lokal lutning till sig (som jag vill ha det). Hur jämnat jag till detta golv bäst/lättast? Går det att flytspackla så mycket som 4-5 cm eller bör jag jämna till den ytan först på något sätt?
0 svar · 733 läst
M
martin_76: Det finns massa olika lösningar beroende på hur det ser ut. Man kan lägga massonitremsor på det befintliga bjälklaget för att komma nivå. Ett annat alternativ är att hyvla bjälklaget eller skruva nya reglar i sidan på det bef. Kottla gärna i mellan bjälklaget när du ändå har det öppet (om det sviktat eller knarrat innan).
6 svar · 2,7k läst
S
Snabelhund: @justusandersson, du brukar ha mycket kunskap kring äldre hus, känner du igen denna konstruktion?
1 svar · 1,1k läst
·
J
Jörgen Ö: Beror på fog, fogbredd/djup, men normalt några timmar efter fogning kan man gå på golvet, men inte genomhärdat förrens dagen efter. Flammigt pga temperaturen vet jag inte, däremot om man har för mkt vatten, mellan 10gr - 30gr oftast inga problem. Flammig fog är oavsett ganska ovanligt.
1 svar · 1,0k läst
Bernieberg
Bernieberg: Kanske löst nu men annars är en variant att gera sig runt nivåskillnaden.
4 svar · 12,2k läst
·
S
Stugmannen: [citat] de verkar ha på bauhaus som ligger nära huset https://www.bauhaus.se/bygg/tak/isolering/cellulosaisolering?gclid=CjwKCAjwhOD0BRAQEiwAK7JHmNgLgESWFbakzR7g1ws8UtwKLy2o4_MaLbWkUc9A8-BpBJwG32FLQBoCv5QQAvD_BwE
10 svar · 5,3k läst
C
Chrillex91: Tjenare! Har ett Gullringshus från -65 med platta på mark med uppreglad golvkonstruktion. Befintlig golvkonstruktion & eventuella väggsyllar riskerar att drabbas av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan. Tanken är att gräva in Fjärrvärme och installera golvvärme i hela huset. Vad tror ni är bästa lösningen för denna installation? Jag övervägde först radiatorer men eftersom
0 svar · 1,1k läst
tttomten
tttomten: Jag körde denna sist. Har något liknade på en annan fog men den vet jag inte exakt vilken, dock liknade. Flex inte silicon.
7 svar · 12,6k läst
·
S
Sargen: Nu är det jag igen. Får för mycket hjälp här för att sluta ställa frågor :) Har nu lagt klart övervåningen och halva undervåningen. Ganska nöjd med resultatet än så länge. Ska nu lägga hallen, där vi ska ha klinkers närmast ytterdörren, och därefter fortsätta med trägolvet (gran, 135 x 25 mm). Nu till min fråga. Vill helst undvika att sätta list mellan golven och funderar
0 svar · 1,3k läst
KJD
KJD: Reglar upp ett golv, i en förhållandevis torr källare (vill ha en enkel lösning och se hur fukten beter sig över tid), och undrar om jag vinner något på att måla reglarna med utomhusfärg för att stå emot ev fukt bättre?
0 svar · 1,4k läst
A
affärsfisk: Hej, Det var en fläck på mitt parkettgolv, så jag tog vanligt golvrengöringsmedel och hällde på fläcken som flaskan rekommenderade för svårare fläckar. Det lät jag sitta i 5 minuter och torkade sedan bort. Idag märker jag att golvet rest/bucklad sig för jag var tydligen dum nog att hälla precis mellan två skivor. Det har gått ett dygn nu. Har någon något tips på hur/om man kan
0 svar · 4,7k läst
·
C
Cob V12: Den biten fixar jag:) Tänkte mest på effekten med golvvärmen..
4 svar · 2,6k läst
·
raveper
raveper: Har färgen sugits in i trät ellet går det att skrapa bort. Går det foga bort? Annars kvartslist.
1 svar · 1,3k läst
N
NorraS: Kolla om vinyl-klick kan vara ett golv för er. Pergo har ett nytt golv som heter rigid som går att lägga på lite ojämnare underlag, och golvet är lite styvare än deras vanliga vinylklick. De funkar med golvvärme och är väldigt slitstarka. Det finns också underlagsfoam som passar från Pergo. /Norra
5 svar · 4,3k läst
Silver78
Silver78: Klinkers är bra. Sten leder värme. Trägolv är mindre bra då det isolerar. Viktigt är att det inte får finnas luftspalt. Ångspärr, papp och trägolv är det som gäller.
1 svar · 976 läst
Oldboy
Oldboy: Det räcker med 2 i bredd där man går. (Eller 1 om man har normal balans.) Sedan har man några lösa som man flyttar runt dit man behöver för tillfället. Så har jag det på min vind.
16 svar · 11,0k läst
Bregottkossan
Bregottkossan: [citat] Okej, tack för svar :)
4 svar · 3,5k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Det är ett massivt trägolv du letar efter.
2 svar · 1,5k läst
Oldboy
Oldboy: Köp en plåtbit och klipp till, som en "täckbricka". T ex svartplåt, rostfritt, el mässing.Eller gå till plåtslagaren för att få den riktigt bra. (Kanske behövs en japansåg el likn för att spåra in den mot ett mer fyrkantigt/enklare underlag.)
5 svar · 4,2k läst
·
hscn
hscn: Troligen svartlim som ofta innehöll asbest. Även själva mattan hade under en period fram till 1977 ofta ett lager av asbestkartong under plastlagret. Asbestkartongen (som bestod av nästan ren asbest) var oftast väldigt ljust grå nästan vit, tror inte det är aktuellt här. Men som tidigare nämnts, skicka på analys för säkrare besked
3 svar · 3,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Finns ju ingen anledning att spara laminatgolv, bara ta ut skiten.
8 svar · 2,4k läst
Vedspisen
Vedspisen: [citat] Tackar för bra beskrivning [citat]
5 svar · 3,5k läst
BirgitS
BirgitS: 1. Linoleumplattor och -mattor är väl inte vattentäta så fukt borde kunna vandra genom dem. Linoleum är organiskt material så det borde börja lukta illa om det blir för blött. 2. Vanligt och det är ju en liten yta.
1 svar · 2,9k läst
·
J
Jezzie: Har ett slipat och behandlat betonggolv i vårt hus men något har inte blivit helt bra med ytbehandlingen och vi får en hel del bestående fläckar på golvet. Det bästa vore nu att slipa om och behandla på nytt. Jag kan slipa bort behandlingen/lacken för hand men det blir ju väldigt drygt att göra det på ett helt golv. Min funderingar är om någon här använt en edge slipmaskin på
0 svar · 1,7k läst
Fadai
Fadai: Tycker absolut inte det är gnäll! Ser inte bra ut. Säg till o be dem fixa det snyggare.
7 svar · 5,1k läst
·
S
Stadsfiskalen: [citat] Du får nog använda lämpligt plastiskt trä, sedan slipa och lacka golvet för att få det riktigt snyggt.
1 svar · 3,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Börja med att försiktigt ta lös plankorna och räta upp bjälklaget. Du kommer hitta trägolv med liknande dimensioner om du letar mer :)
3 svar · 2,3k läst
·
1
123Lisa: Ajdå. Hoppas du inte behöver slipa om som mig.. Nej jag använde roller.
5 svar · 7,1k läst
·
M
MoveMe: Deras golv är bra. Har både lagt deras parkett och laminatgolv. Laminatgolven är väldigt bra och lättlagda. Parketten varierar kanske mer än jag ville men fick dåliga brädor utbytta.
1 svar · 3,2k läst
M
MoveMe: [citat] Varför verkar det som att hårdvaxolja lätt bli flammigt och dåligt resultat? Är vit lack kanske mer förlåtande?
2 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.