Hej!
Har köpt en villa precis och rivit ur golv och väggar, huset är helt rent med andra ord.
Tanken är att lägga in golvvärme i hela kåken

Och min första tanke var golvspån för golvvärme. Men nu när allt är bort rivit ner till undergolv så skiljer på det 17 mm som mest över ytan som är på 100m2.

Min första tanke var att lägga golvspån med spår för golvvärmen men frågan är hur jag ska jämna ut under eller hur mycket ojämnheter de klarar?
En snickare menade på att flyta in golvvärmen, men med tanke på ojämnheterna och täckskicktet så skulle det ju behövas cirka 5 m3. Det är ju orimligt

Varför skulle du behöva 5 m3?
Måste du ha exakt samma nivå i hela huset?
Om det skiljer 15 mm från ena från en sida av huset till den andra är svårt att märka.
Tycker också det är trevligast att flyta in slangen, mycket smidigare än att hålla på med spårade skivor.

Vad har du för undergolv nu? Det avgör ju lite vilka metoder som är lämpliga. Om du har träbjälklag så blir det nog i tyngsta laget att gjuta in slangen så då är nog spårade skivor att föredra. Nivåskillnaden på 17mm, över vilka sträckor ligger den? Är det från ena sidan huset till den andra så märks det inte. Är det på kortare sträckor så kan det vara läge att öppna undergolvet och justera golvåsarna just där. Allt beror på konstruktionen på huset och hur ojämnheten är fördelad.

Jag har själv lagt slang i både spårat golvspån och i spårad cellplast. Skulle jag göra om jobbet så skulle jag välja golvspån på de platser som har cellplast. Spånet är precis som väntat lite styvare och ger ett trevligare slutresultat.

Ett annat tips är att nu när du har blåst ur huset så fundera ett varv på om du ska komplettera någon el-matning eller om du ska dra några rör för nätverk. Självklart så bör du även fundera på vattenledningar som ligger under undergolvet. Du vill ju inte gärna riva upp ditt nya fina golv för att byta en gammal vattenledning om ett år eller två.

Det blir ganska öppen planlösning, så ja ett jämnt golv överlag är väl att föredra. Lk rör ska väl ha täckning på 30 mm sen få bort ojämnheter så är vi ju uppe på ett par kubik.
Det är träbjälklag. Bitvis kan det komma en svacka på 15 mm på 1.5 m, osv.

Kan du inte jämna till bjälklaget, sätt nya bjälkar jämte de gamla som ligger i våg.

Om det är svackor här och var som är märkbara så skulle jag lyfta upp undergolvet och skruvlimma en regel på de befintliga golvåsarna så att den nya regeln kommer i rätt höjd. Därefter är det bara att lägga igen undergolvet. Om det istället är enstaka toppar som sticker upp så skulle jag också lyfta undergolvet och antingen hyvla ner golvåsen till rätt höjd alternativt grov-såga den till något för låg höjd och sedan skruvlimma en regel i rätt höjd på den.

Vad har du för undergolv? Om det är spikad råspont så rekommenderar jag en spikutdragare så kan du lätt lyfta enskilda partier med brädor utan att skada dem. Då kan du lätt lägga tillbaka brädorna på samma plats och spara både tid och pengar på att inte behöva köpa nya. Använder man kofot så slaktar man brädorna och de går inte att återanvända. Jag lyfte alla mina undergolv i samband med mitt golvvärmeprojekt och passade på att dra nätverk, el samt isolera om. När man får in tekniken så tar det bara ett par sekunder att kossa en spik med Hultafors spikutdragare. Den är dyr att köpa (typ 500-600kr) men det får du igen när du använder den. jag har nog dragit ut runt 5000-6000 spik med min utdragare.

Kom också ihåg att små ojämnheter i golvet försvinner om du lägger spårat golvspån och därefter parkett. Totalt lägger man ju på 36mm med trä och det jämnar ut mindre ojämnheter så att de inte märks. Så var inte en perfektionist i de delar som inte syns efteråt

Det finns massa olika lösningar beroende på hur det ser ut.
Man kan lägga massonitremsor på det befintliga bjälklaget för att komma nivå.
Ett annat alternativ är att hyvla bjälklaget eller skruva nya reglar i sidan på det bef.
Kottla gärna i mellan bjälklaget när du ändå har det öppet (om det sviktat eller knarrat innan).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.