Har bestämt mig för att satsa på ett lite tjockare laminatgolv i kök och matrum. Vad är bäst att lägga mellan betongen (vattenburet) och laminaten? Har sett en speciell foam av xps som är anpassad för golvvärme, är det ett alternativ månntro?

För att förtydliga: Du har ett gjutet betonggolv med ingjuten golvvärme, på den vill du lägga ett golv?
Då ska du inte isolera med XPS eller liknande. Du vill ha så god värmeöverföring mellan betongen och laminatgolvet. Vilket märke är de på golvet? De brukar ha rekommendationer vad man ska under golvet, om de ska vara lumppapp, plast eller någon foam.

T tobben87 skrev:
För att förtydliga: Du har ett gjutet betonggolv med ingjuten golvvärme, på den vill du lägga ett golv?
Då ska du inte isolera med XPS eller liknande. Du vill ha så god värmeöverföring mellan betongen och laminatgolvet. Vilket märke är de på golvet? De brukar ha rekommendationer vad man ska under golvet, om de ska vara lumppapp, plast eller någon foam.
Ja det är korrekt.
Har inte landat i fabrikat på golvet ännu, bara att jag vill ha laminat av rejälare sort. Så nu håller jag på sondera vilket underlag jag ska köra på, ifall foam är aktuellt eller inte, om det bara ska vara plast och lumppapp etc.

Kolla tillverkarens rekommendation på de golv du väljer så hamnar du rätt. =)

Någon som lagt laminat på betong med värme, hur har ni gjort? Oavsett vad som rekommenderas av tillverkaren så landar det i slutändan om vad jag som konsument väljer. Någon som har erfarenhet av foam under laminat, kanske till och med papp och foam, eller kanske xps foamen för golvvärme? Jag har små ojämnheter i golvet som ska spacklas innan läggning. Men betong är betong och någon millimeter här och där kommer det ändå fortsatt vara. Och för att komma runt dessa enstaka milliliter utan att behöva flytspackla hela skiten så undrar jag vad som kan vara en bra lösning.
Tips mottages gladeligen!

N
Kolla om vinyl-klick kan vara ett golv för er. Pergo har ett nytt golv som heter rigid som går att lägga på lite ojämnare underlag, och golvet är lite styvare än deras vanliga vinylklick. De funkar med golvvärme och är väldigt slitstarka. Det finns också underlagsfoam som passar från Pergo.
/Norra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.