Behöver lite råd angående vårt golv.
Har anlitat golvfirma för att slipa (bort gammal lack/fernissa?) och gråpigmentera samt hårdvaxolja vårt över 100-åriga grangolv (ett gammalt undergolv).

Sagt och gjort, kollade firma för att veta att de är duktiga och det är de, de var här och jag frågade efter att ha läst en del, om de ansåg golven behövda lutas av för att få bort de rosa/gula pigmenten, men det skulle inte behövas sa representanten på plats. Det skulle räcka med den gråpigmenterade Osmo och så hårdvax på det.

Nu är två rum behandlade och jag blir inte riktigt klok på resultatet med partier som ser helt obehandlade ut.
Jag förstår självklart att träet har ådringar, och golvfirman säger att det är kåda som visar sig så och att det hade inte lutning före pigmentering avhjälp ändå, MEN det ser nu ut som att golvet är helt obehandlat på vissa, många, ställen vilket jag inte alls gillar. Det ser ju inte ut som naturliga skiftningar överhuvudtaget, även om det är det..

Nu återstår tre ytor dessutom att göra. Och jag vill inte ha detta resultat alls.
Vad ska jag säga/ be dem göra för att golvet ska bli mer enhetligt?
Går det att undvika dessa "fläckar"? Jag kan känna att golvfirman skulle upplyst om att detta skulle synas på det här tydliga viset när jag hade dem här för konsultation och ändå frågade ingående om det räckte med pigmenteringen?

• Grangolv med ojämn gråpigmentering och synliga obehandlade träpartier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grangolv med ojämn gråpigmentering och synliga obehandlade träpartier och ådringar.
    Skapa konto
Dom skulle dragit över golvet en gång till med oljebetsen innan hårdvaxoljan! (För jag antar att pigmentet är oljebets)

Trä är som det är. Det kådar sig, och kärnvirke tar inte emot impregnering. Då blir det såhär.
En täckande färg plus golvlack ger önskad effekt rent färgmässigt. Vill man bara ha det oljat blir det till att kompromissa.

Är det en jämn grå färg förutom på dom där fläckarna? I så fall så är det nog inget att göra åt

Tack för era svar.
Det är ganska jämt om en bortser från dessa återkommande partier i ådringen som då helt saknar infärgningar...
Vad tycker ni man kan be om? vi har Ju fler golv som ska behandlas. just nu känns det som jag vill lägga mig med en pensel och måla över de satans skiftningarna...
Köpte ju tjänsten för att det skulle bli bra

Om du kollar på den här bilden ser du att pigmenteringen inte fäst både pga kåda och kärnved:

Träplankgolv med utmärkt kåda och kärnved, vilka påverkar pigmentering.
Skapa konto

Som du ser brukar det inte vara så mycket kåda i träet, när det blivit plank, men när det väl är där, så finns det inte mycket som fäster på det.
Kärnveden däremot är träets kärna. Det brukar man lägga uppåt när man gör golv av det, eftersom den är hårdast. Tyvärr — för den som vill färga in golv — så går den inte att impregnera. Inte ens sån där grön tryckimpregnering tar sig in i den. Hade brädorna legat med andra sidan upp så hade resultatet blivit ett annat.
Om du till nöds ska ha en jämn vit färg, går det inte att bara pigmentera träet, när det ligger med kärnvedsidan upp. Sånt fäster helt enkelt inte på kärnveden. Det måste i så fall målas med en mer täckande färg. Då ser du inte lika mycket ådring tyvärr. Därmed blir det ett mått av kompromiss. Men så är det när man jobbar med naturmaterial.

• Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår..
Försöker med ytterligare en fråga eftersom jag fick så bra svar sist ;)

hantverkaren meddelade att det gått flisor på vissa ställen, men ”det var ingen fara med hans maskiner, han hade extra material” och att vi enkelt fixar det med kemiskt trä.
När vi nu står med slutresultatet vet jag inte hur jag ska göra. Jag har tummen mitt i handen och tycker nog att det är lite mer än ett par flisor som saknas, det är snarare centimetrar..
Bör jag begära att firman åtgärdar detta eller är jag bara gnällig nu?

• Betydande lucka mellan träplankor i ett golv, där flisor och material tydligt saknas.
    Skapa konto
  • Träpanel med synliga skador och luckor där flisor saknas.
    Skapa konto
  • Träpanel med synliga skador och dålig passform i hörnet som tyder på slarvigt snickeriarbete.
    Skapa konto
Fadai
Tycker absolut inte det är gnäll! Ser inte bra ut. Säg till o be dem fixa det snyggare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.