Vi ska installera golvvärme i hall och kapprum (ca. 5,5 kvm fri golvyta). Golvvärmen kommer att förläggas på golvspån och överst kommer vi att lägga klinker. Tanken är som följer (från golvspån och uppåt):

• Befintlig golvspån på träbjälklag över krypgrund.
  • Primer.
  • Armeringsnät för flytspackel.
  • Clips för slinga tillhörande valt golvvärmesystem.
  • Golvvärmeslinga, Ebeco Cable Kit 200 på rekommendation av elektriker.
  • Flytspackel.
  • Klinker.
Nu vill jag gärna höra era kommentarer och preferenser. Värmeslinga med clips är redan inköpt, i övrigt är jag öppen för alla tips. Något särskilt att tänka på vid val av primer, nät och flytspackel? Något annat som har missats eller som man bör tänka på?

Åsa Lund
Kolla med regler enligt BKR vad gäller avstånd mellan reglar i golvet

Tack. BKR nämner max. C-C för reglar 600 mm. Jag bör kolla upp detta, men tror inte att det är mer än 600.

Åsa Lund
Hade för mig det var cc 300 som var kravet för golv. Får tydligen fräscha upp minnet

Dom reglerna gäller väl bara för våtrum?

Förvisso tycks det ju endast gälla våtrum. Men då lasten från klinker är densamma så bör det ju vara en rimlig rekommendation för bärighet även i andra rum? Eller finns det en anledning till att det kravet skulle vara mera strikt i ett våtrum, känsligare för nedböjning pga. tätskikt?

Finns det annars någon som kan komma med rekommendation på val av primer och flytspackel?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.