Jag och min sambo byter golv i vår lägenhet och är nu inne på rum nummer 2. Det är i princip bådas första renoveringsprojekt utöver målning. Väggarna i rummet är av porös betong och helst vill vi slippa bryta loss de gamla listerna. Vi vet av erfarenhet från första rummet att mycket av väggen följer med listan och det behöver både spacklas och målas om efteråt... Bifogar en bild. Den tunna vita listen är nu borta och även plastmattan.

Men lite googling hittade vi något som heter "renoveringssockel". Laddar upp en bild. Men en sedan kan man bara täcka över den gamla listen. Perfekt tycker vi, men tyvärr verkar den jättesvår att få tag på. Finns det liknande produkter? Vi vill ha lister in trä!
 
  • Gammal vit golvlist vid en porös betongvägg, med en träpanelgolv framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringssockel monterad ovanpå befintlig vit golvlist, med kablar gömda bakom, mot en grå vägg och brunt laminatgolv.
Karlia
Ni kan ju lägga en smyglist utanför den gamla listen, tror att det är ganska vanligt att göra så. Jag tycker själv inte att det är vackert, jag skulle ta bort golvlisten.
 
  • Gilla
Robbannor82 och 1 till
  • Laddar…
Vad gör att ni inte kan få bort befintliga lister? Hur sitter de? Lim, spik eller skruv?
 
Det sitter ju dessutom redan en smyglist efter att den som lagt nuvarande golv inte idst ta bort golvlisterna, den borde ni väl iaf kunna ta bort. Även om jag håller med om att det rätta är att ta bort all list.
 
Magnus E K
Hur hög är nuvarande sockeln och hur hög sockel vill eller kan ni tänka er att ha sedan? Att väggen går sönder där nere gör ju inte så mycket om den kommer täckas helt sen. Håller med om att det inte är något roligt jobb dock.
 
Karlia
Ah, jag såg inte smyglisten innan jag nu förstorade upp!

Ni ska leva med nya golvet ett antal år, det är värt besväret att ta bort golvlisterna och snygga till dem. Passa på att skruva dit listerna så de blir lättare att ta bort, för sedan brukar man märka att väggarna ser sjaskiga ut i jämförelse med de nymålade golvlisterna så man tapetserar om. Vill ni då ha tapeterna bakom listen blir ni glada att de är lätta att ta bort nu. Och märker att taklister och tak ser sjaskiga ut i jämförelse med de fina tapeterna..
 
Karlia Karlia skrev:
Ah, jag såg inte smyglisten innan jag nu förstorade upp!

Ni ska leva med nya golvet ett antal år, det är värt besväret att ta bort golvlisterna och snygga till dem. Passa på att skruva dit listerna så de blir lättare att ta bort, för sedan brukar man märka att väggarna ser sjaskiga ut i jämförelse med de nymålade golvlisterna så man tapetserar om. Vill ni då ha tapeterna bakom listen blir ni glada att de är lätta att ta bort nu. Och märker att taklister och tak ser sjaskiga ut i jämförelse med de fina tapeterna..
Skruva inte dit listerna, det må vara praktiskt men ser ju lika illa ut som att ha smyglist, i mitt tycke!
 
Karlia
Försänkt skruv som jag sedan målade över. Något litet spackel också. Jag är glad amatör så det behöver inte vara det korrekta sättet. Men jag var glad att jag gjorde så eftersom jag gärna vill ha tapeten bakom, det var mycket lättare att ta bort listen igen.
 
Karlia Karlia skrev:
Försänkt skruv som jag sedan målade över. Något litet spackel också. Jag är glad amatör så det behöver inte vara det korrekta sättet. Men jag var glad att jag gjorde så eftersom jag gärna vill ha tapeten bakom, det var mycket lättare att ta bort listen igen.
? Mycket lättare att bända bort spikade lister (med rimlig dyckert) än att gräva fram skruvar!
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Karlia
Svårare ändå att ta bort list som är fastspikad och limmad :D Får se hur jag gör nästa gång, då var i hyresrätt där listerna var spikade rätt igenom och limmade. Bra tillfälle att lära sig!

Här har golvet legat sedan 1962 men ser fortfarande bra ut, så jag ser inget behov av att byta. Listerna har blivit ommålade någon gång så de ser också bra ut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.