5 652 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Frågor om EPS betong och tjocklek.
Det står i anvisningarna att det bör vara minst 30 mm tjockt lager. Nu är det så att jag ska lägga detta lager på en redan gjuten grund och på detta blir det sedan ett lager flytspackel.
Grunden redan finns där, måste jag ändå ha 30mm i tjocklek eller kan jag ha det betydligt tunnare då det endast ska fungera som fyllnad och inte direkt vara bärande? Vad är det värsta som kan hända?
Grunden redan finns där, måste jag ändå ha 30mm i tjocklek eller kan jag ha det betydligt tunnare då det endast ska fungera som fyllnad och inte direkt vara bärande? Vad är det värsta som kan hända?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
EPS Cement ser ut att vara en form av isolering
För att uppnå den isolerande förmåga krävs en viss tjocklek , 30 mm som du skriver .
Tja , vad finns det att tillägga om detta ?
Betong som isolering
ok !
Tja , vad finns det att tillägga om detta ?
Betong som isolering
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
EPSCement skall läggas i en minsta totaltjocklek inklusive avjämningsmassa/slipsats om 50 mm. Orsakerna till detta är dels att en viss tjocklek erfordras för att lättbetongen skall vara självbärande, speciellt när den läggs i flytande konstruktion, men också för att massan inte skall torka ut för snabbt, vilket lätt kan ske om massan läggs ut för tunt.
Självbärande. Nu kommer massan läggas på ett golvs som redan är bärande. Med en bra primer undertill och ett 2 cm lager flytspackel ovanpå så har jag svårt att se hur de ska torka för snabbtHenkan Sundberg skrev:
EPSCement skall läggas i en minsta totaltjocklek inklusive avjämningsmassa/slipsats om 50 mm. Orsakerna till detta är dels att en viss tjocklek erfordras för att lättbetongen skall vara självbärande, speciellt när den läggs i flytande konstruktion, men också för att massan inte skall torka ut för snabbt, vilket lätt kan ske om massan läggs ut för tunt.
Klicka här för att svara