2 252 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Ångspärr på platta
Nu finns inte ångspärren reglerna riktigt vid en platta utan golvvärme, har du ett äldre hus eller lite isolering under plattan rekommenderar man plasten som skydd mot fuktvandring, annars ska du titta vad leverantören för golvet rekommenderar , skriver dom plast så ska du lägga plast , annars gäller inga garantier för golvet.Tazzer skrev:
Nja rekommenderas verkligen det?T Takläggare skrev:
Plast på en platta med fuktvandring i, tvingar fukten ut mot väggarna och då riskeras problem där istället.
Ett ventilerat underlag, aktivt eller passivt är vad jag skulle rekommendera.
Men det är egentligen för lite information för att uttala sig tvärsäkert om ev bästa lösning.
Har du fukt vandring får det golvet att röra sig mer , det sväller och krymper mer .Jarlingar skrev:
Nja rekommenderas verkligen det?
Plast på en platta med fuktvandring i, tvingar fukten ut mot väggarna och då riskeras problem där istället.
Ett ventilerat underlag, aktivt eller passivt är vad jag skulle rekommendera.
Men det är egentligen för lite information för att uttala sig tvärsäkert om ev bästa lösning.
Enligt golvbranschen riktlinjer ska ångspärr läggas när du har golvvärme i plattan.
Annars är det golvtillverkaren som bestämmer, skriver dom att plast ska läggas under deras golv så ska man lägga plast, annars inga garantier på golvet.
Nu hann ju TS svara innan mig.Tazzer skrev:
Med en modern konstruktion med isolering under plattan så finns "ingen" fuktvandring annat än den initiala uttorkningen av betongen.
Så du kan med gott samvete lägga plast på plattan, men låt den gärna torka så länge som möjligt, jag hade nog väntar tre månader iaf.
Plattor med fuktvandring är oisolerade och där hade jag valt ett ventilerat underlag oavsett vad golvtillverkaren rekommenderar.
Klicka här för att svara