6 191 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Skillnaden på laminatgolv?
Sida 1 av 2
Vi har idag en totalt utsliten plastmatta i hela huset det är fula svarta jack i den, den har börjat bubbla sig på nåt enstaka ställe, färgen ser alltid smutsig ut hur mycket man än skurar pga av alla repor. Så vi tänkte lägga in ett click-in laminatgolv i hela huset ovanpå befintlig plastmatta.
Vi har ingen super stor budget så vill gärna ha ett prisvärt golv. Vi har tittat på dessa tre på bauhaus.
https://www.bauhaus.se/laminatgolv-santiago-oak-5563-k32
https://www.bauhaus.se/laminatgolv-riverside-k32#go-to-description
https://www.bauhaus.se/laminatgolv-oak-monza-5540-k32
Dom är ju i lite olika prisklasser där det skulle skilja lite drygt 6000 för hela materialkostnaden om vi väljer det dyraste mot det billigaste.
Men är det någon större skillnad på dom? Är det värt dom 6000 extra som det dyrare golvet kostar?
Vi har ingen super stor budget så vill gärna ha ett prisvärt golv. Vi har tittat på dessa tre på bauhaus.
https://www.bauhaus.se/laminatgolv-santiago-oak-5563-k32
https://www.bauhaus.se/laminatgolv-riverside-k32#go-to-description
https://www.bauhaus.se/laminatgolv-oak-monza-5540-k32
Dom är ju i lite olika prisklasser där det skulle skilja lite drygt 6000 för hela materialkostnaden om vi väljer det dyraste mot det billigaste.
Men är det någon större skillnad på dom? Är det värt dom 6000 extra som det dyrare golvet kostar?
Alla verkar vara i samma klass (32), vilket jag inte vet vad det betyder.
Jag skulle gissa att skillnaden ligger i det estetiska. Ett golv är 3-stav och dom två andra 1-stav (ser det ut som).
Personligen tycker jag golv nr 1 är fult, men smaken är som baken.
Golvet ska ligga länge så välj det ni vill ha.
Samt försök få lite rabatt, man kan alltid få minst 10 %
Jag skulle gissa att skillnaden ligger i det estetiska. Ett golv är 3-stav och dom två andra 1-stav (ser det ut som).
Personligen tycker jag golv nr 1 är fult, men smaken är som baken.
Golvet ska ligga länge så välj det ni vill ha.
Samt försök få lite rabatt, man kan alltid få minst 10 %
Min erfarenhet av laminatgolv är att "man får vad man betalar för".
Men ... man får avgöra vad som är "bra nog", kanske man inte ställer så höga krav på golvet?
Oftast är dom billigare golven klart svårare att lägga snyggt, passformen är oftast sämre. Även själva ytskiktet brukar vara mer sprött, så typ en tappad kökskniv gör mer skada på det billigare golvet.
Personligen har jag efter ett antal "experiment" med billiga laminatgolv gått över till att alltid välja Pergo, dom funkar alltid, lätta att lägga, 100% passform, slitstarka och bra kvalitet
Så mitt råd, ta en koll på Pergogolven som är i samma prisklass som det dyrare golvet ni kollat på.
Men ... man får avgöra vad som är "bra nog", kanske man inte ställer så höga krav på golvet?
Oftast är dom billigare golven klart svårare att lägga snyggt, passformen är oftast sämre. Även själva ytskiktet brukar vara mer sprött, så typ en tappad kökskniv gör mer skada på det billigare golvet.
Personligen har jag efter ett antal "experiment" med billiga laminatgolv gått över till att alltid välja Pergo, dom funkar alltid, lätta att lägga, 100% passform, slitstarka och bra kvalitet
Så mitt råd, ta en koll på Pergogolven som är i samma prisklass som det dyrare golvet ni kollat på.
Vi tittade lite på pe
Gillar inte när det liksom ser konstgjort ut med vita/gråa färger eller avmattad färg vill liksom ha mer tränaturligt.
Och dom snygga pergogolven var 300+ kr/ m2 och därmed långt utanför vår budget.
Vi tittade lite på pergogolven men tyckte typ alla var rätt fulaMats-S skrev:
Min erfarenhet av laminatgolv är att "man får vad man betalar för".
Och dom snygga pergogolven var 300+ kr/ m2 och därmed långt utanför vår budget.
Men tänk då på allt arbete ni lägger på det här ... om ni är som vi är och inte byter golv regelbundet utan vill ha något som håller i flera decennier .... då kan det vara värt dom extra pengarna ...K katten12 skrev:
Pergo har toppenkvalitet, tro mig, jag har pergogolv som legat i 20 år och fortfarande håller stilen
Men vill ni ha tränaturligt, ÄKTA tränaturligt, då finns det grymt fina parkettgolv i äkta trä att köpa. Inget fejk på dom inte
Som sagt ... man får vad man betalar för ... finns tyvärr ingen genväg här
Nja, det stämmer nog inte att generalisera så.Demmpa skrev:
Det som påverkar är underlagsmaterial och anpassas efter underlag och golvmaterialet.
Vi har laminat och trä blandat, men använder enbart Pergo "long" och breda modell[/QUOTE]
Jo visst får man vad man betalar för men sen är vi inte ute efter att det ska hålla i flera decennier. Vi är nöjda om dom håller typ 6-10 år. Då vi inte kommer bo här "för alltid" då det är lite litet. Så vi vill ha nåt som håller medan vi ska bo kvar och sen fortfarande ser bra ut när vi ska sälja. Vill liksom inte lägga ner massor med pengar på ett hus vi inte ska bo kvar i, då sparar jag hellre dom pengarna till nästa hus.Mats-S skrev:
Men tänk då på allt arbete ni lägger på det här ... om ni är som vi är och inte byter golv regelbundet utan vill ha något som håller i flera decennier .... då kan det vara värt dom extra pengarna ...
Pergo har toppenkvalitet, tro mig, jag har pergogolv som legat i 20 år och fortfarande håller stilen
Men vill ni ha tränaturligt, ÄKTA tränaturligt, då finns det grymt fina parkettgolv i äkta trä att köpa. Inget fejk på dom inteGår dessutom att slipa när dom börjar bli väl repiga, dvs om ni köper lite dyrare parkett med ett tjockare slitlager.
Som sagt ... man får vad man betalar för ... finns tyvärr ingen genväg här![]()
Men vill fortfarande inte köpa ren skit heller, och då dom tre golven vi tittat på ändå diffar en del i pris så undrar man ju vad man får för dom extra kronorna som också skulle rymmas i vår budget.
Äkta trägolv går bort för oss pga husdjur som "förstör" golven rätt rejält. Därför vi varit inne på laminat då det ska vara så stryktåligt. =)
Men ska ni bo i upp till 10 år så snåla inte på kvalite. Golv, tapet, färg, etc, är ytskikt och då är 10 år lång tid.
Sedan kan man få göra avkall om inte ekonomin finns.
Första Pergogolvet lagt - 87 och senaste -19. Milsvid skillnad på dessa golv, dagens Pergo med halvmatt yta med struktur, andra "plank" storlekar är något helt annat än de gamla och även jämfört med billiga laminat.
Mef 10 års perspektiv och ska vara hyfsat fräscht vid försäljning och som du skriver "utifrån djur" vill då påstå att det är kvalité som gäller. Hade varit annat med att de kunde vara "utnötta" efter 10 år.
Första Pergogolvet lagt - 87 och senaste -19. Milsvid skillnad på dessa golv, dagens Pergo med halvmatt yta med struktur, andra "plank" storlekar är något helt annat än de gamla och även jämfört med billiga laminat.
Mef 10 års perspektiv och ska vara hyfsat fräscht vid försäljning och som du skriver "utifrån djur" vill då påstå att det är kvalité som gäller. Hade varit annat med att de kunde vara "utnötta" efter 10 år.
Redigerat:
Alltså vi tänker att om golvet är slut om 10 år så är vi nöjda.A AndersS skrev:Men ska ni bo i upp till 10 år så snåla inte på kvalite. Golv, tapet, färg, etc, är ytskikt och då är 10 år lång tid.
Mef 10 års perspektiv och ska vara hyfsat fräscht vid försäljning och som du skriver "utifrån djur" vill då påstå att det är kvalité som gäller. Hade varit annat med att de kunde vara "utnötta" efter 10 år.![]()
Vi kommer bo kvar ca 5 år och om golven håller 2-5 år till efter att vi sålt så är vi nöjda. För om vi bor här 5 år och golven fortfarande ser fräascha ut vid försäljning efter 5 år så har dom fyllt sitt syfte för vår del iallafall.
Smaken är ju som baken och jag personligen tycker att just dagens halvmatta pergogolv är rejält fula
Om ni planerar att sälja inom snar framtid bör ni ju även tänka på vad nästa ägare vill ha, för mig är laminatgolv lika avtändande som PVC-fönster och skulle nog räkna med byta om jag va på visning i ett hus med laminat.
Plastmattorna har ju börjat bubbla sig, så det kan vara fukt som gör att mattorna har börjat bubbla sig.
Mattorna kan även avge skadliga kemikalier.
Nu har du inte skrivit vad det är för något under plastmattorna, är det oisolerad gjuten platta på marken tex.
Mattorna kan även avge skadliga kemikalier.
Nu har du inte skrivit vad det är för något under plastmattorna, är det oisolerad gjuten platta på marken tex.
Vi tänker neutral renovering. Radhus från 90 ute på landet där majoriteten som köper sånna hus är pensionärer så är laminatgolv genomgående hög standard, då de allra flesta hus som säljs här säljs med plastmatta och nåt rum med laminat.Så vi tänker också lite vad för "publik" vi har.Stefan N skrev:
Ikeas laminatgolv håller hög kvalité, inte så konstigt då det lär vara någon av fe stora aktörerna som gör golvet åt dom. Bra pris och såklart bra garantier som vanligt när det gäller Ikea. Jag har deras laminat i hall, och alla sovrum.