Demmpa Demmpa skrev:
Plastmattorna har ju börjat bubbla sig, så det kan vara fukt som gör att mattorna har börjat bubbla sig.
Mattorna kan även avge skadliga kemikalier.

Nu har du inte skrivit vad det är för något under plastmattorna, är det oisolerad gjuten platta på marken tex.
Vi har bubblor på två ställen mitt på golvet i vardagsrummet och i ett sovrum där man går mycket.

Grunden är gjuten platta. Plastgolven är fastlimmade på spånskivor. Vad som är mellan den gjutna plattan och spånskivorna vet jag ej.

Stefan N Stefan N skrev:
Om ni planerar att sälja inom snar framtid bör ni ju även tänka på vad nästa ägare vill ha, för mig är laminatgolv lika avtändande som PVC-fönster och skulle nog räkna med byta om jag va på visning i ett hus med laminat.
Hur ska man resonera här?

Ska man utgå att nästa ägare vill ha riktigt parkett iställlet för laminat eller matta.
Betrf färg, ska ma anpassa valet till vad nästa ägare vill eller ska man på mörkt omdet nu är det man vill ha?

Men det viktigaste, är nästa ägare personligen villig att betala för allt detta.?
Man kan bara spekulera.

Jag personligen tycker man ska renovera så som man själv vill ha det om man ska bo där.

• Gilla
1
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hur ska man resonera här?

Ska man utgå att nästa ägare vill ha riktigt parkett iställlet för laminat eller matta.
Betrf färg, ska ma anpassa valet till vad nästa ägare vill eller ska man på mörkt omdet nu är det man vill ha?

Men det viktigaste, är nästa ägare personligen villig att betala för allt detta.?
Man kan bara spekulera.

Jag personligen tycker man ska renovera så som man själv vill ha det om man ska bo där.
Vi har försökt resonera lite ur båda aspekterna. Dels renovera så att vi trivs. Men ändå kanske inte ta exakt det vi vill ha för att behålla en "tidlös" neutral ton i renoveringen så att det ändå ska passa de flesta smaker.

Och det där med kostnaden att få igen renoveringen har vi också tänkt på. Att lägga parkett här skulle vi aldrig få igen. Vi bor för mycket på landet för att vi ska få köpare som värdesätter det och är villiga att betala för det. Däremot laminat kontra plastgolv som de flesta husen härikring har höjer värdet, då det blir ett "exklusivare" material.

Har ni hund så ska ni definitivt välja ett av de högre klassade golven från Pergo. Utan tvekan.
Golv lägger man inte om stup i kvarten så det är bara att slanta upp. Små rum kan ha billigare laminat för det är inte lika jobbigt och syns inte lika väl

boschkenta
Laminatgolv som försöker ser ut som äkta trä riskerar att se "billigare" ut än laminat i gråtoner (både ljusa och mörka). Hade ikeas ljusa träimitation i en lägenhet och det såg rätt trist ut. Bytte ut hallgolvet mot mörkgråa (nästan svarta) Logoclic i "kakelutseende" och det höjde intrycket rejält. Ingen som rynkade på näsan vid försäljning och då hade vi spekulanter som var från förstaköpare till pensionärer, så tänk inte så mycket på det och fokusera på vad ni vill ha :)

I vårt nya hus lägger vi laminat i gråtoner i de flesta rum av rent praktiska och ekonomisk skäl, och det blir snyggt och enkelt att möblera kring. Mitt råd är att gå upp i pris något (runt 200 kr / m2) så har ni mer att välja på och får lite bättre kvalitet som ni kan räkna med att det håller länge.

Nu ändrade du förutsättningar från 6-10 år till ca 5 år och att kan få vara slut men är bra om det håller längre. Då kan du ta vad som helst. Vi har en bekant som är finsnickare inom inredning, på ett av Pergogolven jag lade in i fritidshuset var han tvungen att lägga sig ned och knacka/känna för att se vad det var och det finns 10 olika mönster så planerar du läggning så blir det även svårt att se "upprepning. Han gissade redan från början på laminat men var inte säker.
Så ser du direkt att det är laminat, japp då har du nog tittat på ett av de enklare. :D

A AndersS skrev:
Nu ändrade du förutsättningar från 6-10 år till ca 5 år och att kan få vara slut men är bra om det håller längre. Då kan du ta vad som helst. Vi har en bekant som är finsnickare inom inredning, på ett av Pergogolven jag lade in i fritidshuset var han tvungen att lägga sig ned och knacka/känna för att se vad det var och det finns 10 olika mönster så planerar du läggning så blir det även svårt att se "upprepning. Han gissade redan från början på laminat men var inte säker.
Så ser du direkt att det är laminat, japp då har du nog tittat på ett av de enklare. :D
Alltså det ska hålla 5 år för oss och några år till för nästa ägare så ja då blir ju totala livslängden som vi vill att golvet ska hålla ca 6-10 år :P

Fast hur "bra" imitationen är säger ju inte direkt mycket om kvalitet.

Till ex så har hantverkare hemma hos oss trott att vi haft parkett golv i vardagsrummet när dom bara tittat innan dom gått på golvet. Och det är en plastmatta av inte direkt bra kvalitet då det är den som börjat släppa mest av alla golv vi har här. Så bra imitation betyder ju inte nödvändigtvis bra/dålig kvalitet. :P

K katten12 skrev:
Smaken är ju som baken och jag personligen tycker att just dagens halvmatta pergogolv är rejält fula :p
Välj då ett blankt.:cool:
Lack på trä ellet ytan på laminat skiljer sig inte beroende matt/blank, såvida man inte väljer oljat ellet behandling.
Däremot om man har ett rum på 30-40 kvm med stor yta synlig skulle jag gått på trä utifrån mönster. Vi har så i det stora rummet och där är der trä och inte samma krav på hållbarhet, men slipbart. Blev lite OT då trä inte var aktuellt.

Hur många kvadrat golv är det som ska läggas?

A Andy78 skrev:
Hur många kvadrat golv är det som ska läggas?
Totalt ca 80 kvm

Men vi kommer ha lite klinkers också, och ett dyrare tåligare golv i kök som är inräknat i dom 80.

Mats-S
A Andy78 skrev:
Precis min inställning, det brukar bli bäst så :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.