Golv
Lindgrenski: Så här blev det. Grymt nöjd för att vara första gången. Har dock bestämt oss för att sätta en garderob där så det kommer ju inte synas alls.
Klinker66: Hej, Är det något som har köpt golvet tarkett salt oak soundlogic? Är ni nöjda? Vore kul att se en bild på hur det ser ut när det är lagt. Svårt att få en ordentlig uppfattning genom de små golvproverna.
Fhony: [citat] Hej. Synd du aldrig fick några svar. Hur gjorde du till slut? Vi är i samma situation här hemma. Dåligt isolerad platta(70mm stenull under betong) men verkar inte vara några fuktproblem. Tänkte byta kök och förbereda för undertrycksventilation men skippa fläkten så länge det inte behövs. Golvet behöver ändå bytas när köksbönkarna ändras. Jag tänkte köra: Platonmatta
A-Man_08: Såga upp till 10.8 cm köp en balkongmatta och lägg ovanpå och skär ut för hålet och övningsputta på lite i vinter bra om du lirar golf.
Lorna89: [citat] Jag håller på att kolla youtube nu...Varför inte? Ah du jag är bara så trött på att renovera. Vi har hållit på med väggar och fönster i alldeles för många månader. Jag blir även rädd att jag kommer lyckats göra det ojämn på något sätt. Eller behöva slipa som är det värsta jag vet.
JFJF: Hej har ett hus men en ihopsittande garagedel från 1964. I garagedelen finns ett rum som har varit ett isolerat uppvärmt förråd. Rummet byggdes sannolikt 1966 eftersom det låg en tidning i väggen från då. Nu vill jag renovera upp det här rummet och även lägga in vattenburen golvvärme. Rummets golv/regelverk ligger ovanpå asfalt, finns en luftspalt på 3-5 cm mellan asfalten och
Alfredo: [citat] [citat] Jag tycker också att det blev snyggt! Sen har jag väl förståelse om man förväntat sig något mer "normalt" men jag tycker det blev rätt läckert!
Superharaldsson: Absolut ska jag ha golvbrunn i samma utrumme som vvb sitter i. Enligt subfloor så ska det inte vara några bekymmer med en golvbrunn. Varför tror du inte att den lösningen kommer att funka? Motivera gärna. :)
Sonny82: Hejsan Jag fick en idé jag tänkte höra om det skulle vara en lösning på mitt problem. Jag har gamla trägolv i hela huset och funderade på flytta köket till vardagsrummet. Som är rätt stort. Det är mullbänk under trägolvet och man får eller borde ej täcka det pga fukt osv och läst det ej är bra gjuta platta heller. Så då tänkte jag går det göra en låg upphöjande just där
Jörgen Ö: Det finns flytspackel för 100-: säcken, och för 1.000:- säcken och allt där imellan. Lika priser för fix.. Går åt ca 6 -10st säck flyt, ca 1st säck fix, lite fog beroende på plattstorlek, primer kostar inte mycket..
Karlia: Om du tätar listen kommer musen kunna ta sig upp i väggen eller någon annanstans. Du behöver titta efter var musen tar sig in i själva huset och täta där.
zannahh: Vad är egentligen syftet med att lämna liten luftspalt där, med tanke på att spånskivan inte rör sig, såsom laminat etc? Så gipsskivan (vägg) ska sedan läggas kant i kant på spånet, och listen 'låser in' den eventuella lilla glipan (som blir obefintlig med tanke på gips är 13 mm, så det bygger ändå ut över spånskivan)?
Workingclasshero: Det beror på, jag lade ett 35mm golv på mitt loft. Det tog flera dagar då fjädern inte gick i sponten så jag fick hyvla varje fjäder. Jag lade ett spåntat golv på 24 kvadrat o mitt snickeri, det tog 1 dag för 2 man. Mitt 6kantiga golv i vardagsrummet tog 5 veckor att lägga...... Det beror på som sagt, lägg upp lite bilder så vi ser.
Philiplllss: Mitt hus från 1906 har en rejäl grund (1,5 m). Golvet har sedan breda plankor underst, skivor på brädorna, lite sand ovan på, luftspalt på 30 cm och sedan de kilsågade golven. Jag var lite förvånad över att det inte fanns mer isolering. Så fråga: behöver jag ta upp det kilsågade golvet och isolera eller kan jag bara låta det vara? Det känns ju som att det är avsiktligt att det
Viktor.J: länka till golvet så kan vi ju titta ? När jag la in massivt grangolv i lägenheten så hade det en fukthalt på 16% för att det skulle röra på sig och få springor likt ett gammal plankgolv. De närmsta veckorna så reste det sig sjukt mycket åt alla håll och kanter, golvet var helt vågigt. Men självklart slipades det och blev sedan fint. Skulle aldrig lägga ett gran eller fur golv
FredrikR: [citat] Fästa mallen, dit med fräsen fräsa från ena 6 hållet och tillbaka och klart. Flytta mall och repetera. ;)
VW Transporter: Jag planerar att gjuta en ny platta inne i en befintlig vedbod. Ytan är ca 5x7 m. Underlaget blir 100 mm cellplast som i sin tur ligger på en befintlig ladugårdsgrund av betong. Plattan blir 10-12 cm tjock (något tjockare i mitten) och helt utan kantbalk / kantförstyvningar. Min fråga är om det finns risk för kantresning och vad jag i så fall kan göra för att eliminera risken?
Etern: Hej, Blev för någon vecka sen klar med det nya hårdvaxoljade golvet i sovrummet. Resultatet är verkligen fantastiskt. Däremot har sambon invigt det nya golvet med att spilla färgat värmeljus på golvet. Någon som har bra tips på hur man ska göra rent så att man inte gör mer skada en nytta?
Mats-S: Benägen att hålla med din snickare, men omöjligt att säga definitivt när jag har noll koll på hur det ser ut under ditt plankgolv. Dvs, det hela beror väl på din budget, för visst går det att lösa, men det blir nog en hel del merjobb med avväxlingar mm för att bära den nya skarven :-)
Xillion: Efter att ha läst runt lite till så undrar jag varför inte man avråder som proffs. Ser även att man många diskuterar Konsumenttjänstlag §6 och 7 i andra trådar. Borde inte detta gälla här? Jag ska läsa lite mer ikväll men det känns som att han borde avrådit mig sett till kostnaden på 330 kr/kvm är mer än vad ett nytt golv kostar och resultat kan förväntas utebli när golvet
Dan_Johansson: Faktum är att jag vet mer om golvslipning nu, än när jag skrev ovan. Jag har slipat mitt eget golv, och började med diamantklossar för att ta bort lacken. Sen 40, 80, och sist 120-papper... Sen osmo vax... Det blev jättebra tillslut. Repan ovanför ser ut som de som diamantslipklossarna lämnade, och på de ställena jag slarvade med de grövre papperna ser det liknande ut...
Krempayo: Måste nog tilläggas att det är ett vinylgolv jag pratar om.
Lagerström: Slipade av med riktigt slip och har nu lagt på betong lasyr innan målning.. var det en dålig idé? Tänkte att vidhäftning kunde bli bättre på de ställen som fortfarande var fläckiga av olja, kanske var idiotiskt men tanke på att jag ska måla 2-k ?
Karlia: Jag lade en list utanför, fungerar här. [bild]
Appendix: en till :D [MEDIA=youtube]Mo__WI2uAYk[/MEDIA] Byggahus tog bort tidsimbäddningen men det du vill veta börjar på 2:33
Muuuuurtin: [citat] Jag har använt Evema flera gånger och Sahlgrenska en gång, nöjd med båda.