Golv
Matte.mhk: [citat] Nu när du säger det tycker jag att den dynan satt "ojämnt" den var lixom lös på en sidan. Dock blev de märken med den andra maskinen också. Jag hade två för den ena dog efter ett par varv så fick den utbytt. Var samma visa med båda. Jag provade alla möjliga tekniker. Sakta som låta maskinen föra takten.. inget gjorde skillnad. Mest troligt att de var skit mellan pappret och
katten12: [citat] Det ska vara gjuten platta på gammal åkermark. Det som oroar lite är när man tänker efter och kollar runt. För dels är det att listerna på 5 år på just den väggen har fått en glipa, har inte hänt på någon annan vägg någonannastans. Akrylfogen har spruckit och lossnat från den väggen. Har heller inte hänt någonannastans. Gamla köket hade fogen mellan
jonaserik: Nej men att jämna till det, det fyller även sprickor och annan ojämnhet, men bhöverkollas så det går att spackla av någon som vet, Det går att syra/prima/spackla lägga klinker direkt på betong. Nackdelen är att det blir klinkerkallt och tofflor på oavsett om det finns element i ett rum.
StereoT: Jag hade kollat ut ett ekparkettgolv av typen lamellskikt med 3,5 mm slityta för att läggas flytande på ett mellanbjälklag av betong MEN i golvbutiken fick jag syn på ett snarlikt men mycket snyggare massivt ekgolv. De var båda 15 mm tjocka och hade fjäder och not. Tyvärr kunde jag inte fråga säljaren där och då om båda golven läggs likadant. Jag kommer inte att lägga golvet själv
KJD: vad ska man tro om en sån här? för att "skyffla" upp ytlig betong vill säga .. 135mm bred .. har ju bara betong under tänker nog väta ner betongen för att få den lite söligare/mjukare och binda dammet. [bild]
Polo75: Jag ska lägga nytt golv i tvättstugan. Har tagit bort plastmattan, skrapat bort limrester med målarskrapa. Stålborstar där limmet suttit. Golvet ser ganska rent ut, frågan är om det är rent nog för att få primer och sedan flytspackel att fästa? Eller måste jag släpa hem en betongslip? Vill inte att mina klinkers ska släppa, men har svårt att få hem en betongslip. Vill inte lägga
tegelfasad: Hade glömt bort denna tråd - eller kanske förträngt :-) Efter 7 veckor med omväxlande AC på avfuktning och vanligt korsdrag med rejäla sommartemperaturer (30+) så blev resultatet... ej synligt... dvs: nej lyckades inte få golvet ens i närheten av plant, vardagsrumssoffan balanserade fortfarande på en av "pucklarna". Lösningen för oss blev att inhandla stenplattor och slänga ut
patbro: [citat] Håller med att det är dumt, men tänkte leva med det:) Samma för hela golvet, därav lösningen med mässingsvinkeln på tröskeln bredvid. Vill ju dölja den fula kanten:p
Stefan1972: [citat] ok, fattade det som att det var fullt med springor överallt men jag antar att du menar "fyllt" i det du skrev........Tycker inte riktigt det ser ut som de med avsikt fyllt i springorna med nåt. Så där brukar det se ut om man lackar golvet när det redan är en massa bös i springorna. Det jag menade med att det blir fult är ju att en del fyller i med latex och annat hemskt. Visst,
Leafy: [citat] Nej precis, det får bli lite snedkapande på första raden så jag får 5mm till gipsväggen hela vägen istället för som nu
Fredrik_Z: [citat] Precis. 3-stavs golv, inte massivt
WalterKörner: [citat] Citat ur Vi i Villa om gnistskydd: Om eldstadens botten ligger högre än 40 cm över golvet ska du öka på med hälften av det överskjutande måttet. Det kan alltså bli en ganska stor yta. Framför en sluten eldstad, exempelvis braskamin, räcker det däremot med ett eldstadsplan på 30 cm framför eldstaden och minst 10 cm på vardera sidan
Stuff: [citat] Jag tänkte mig nog bara att fylla upp så det blir jämnt och stumt och sedan sätta tröskelplatta. Har även sett duktiga golvläggare som fyllt i sådant med nytt virke. Efter slipning och behandlingar har det inte ens gått att se skillnad på nytt och gammalt. Ser lite klurigt ut med underlaget dock
KjellTimell: Spackla ut dom värsta svackorna dagen innan med fix. Få det så jämnt det går innan innan sättning. 10mm fixkam ger inte mer än cirka 3mm fix under plattan när det väl sitter och härdat. Så att 10'an skall ta upp 4mm svackor med full täckning utan fogsprång är en svår ekvation.
KJD: Som Tenggren säger ovan handlar det om att ventilera ut fukten genom golvet just genom att det inte är tätt och oorganiskt. Det är denna princip för ventilering som EPS-betong, som är standardvalet vid renovering, använder sig av. Detta är givetvis ingen optimal lösning, men en rimlig kompromiss för att få till golvvärme i ett renoverat hus. Började ta ut hela plattan, men
Chentin: Jag har rivit upp golvet i ett av rummen. då tidigare ägarens hund har kissat på golvet. Det måste ha skett fler än en gång och har trängt ner långt ner i trät, då inget vi har försökt med för att få bort lukten, har funkat. Så. Golvet är upprivet och nytt golv (furu) är på väg hem. Under golvet (som är på bottenvåningen) ligger en blandning av kutterspån och annat skröfs.
Fredrik_Z: [citat] Lackade ni om bara på de ställen där det släppt eller slipade ni om hela golvet för hand? Har hört att det blir flammigt om man försöker lacka bara vissa ställen..
lvk: Skall lägga nytt parkettgolv i rum med braskamin Encore som står på fyra stödben och med vinklad plåtskorsten i tegelvägg. Flytta kaminen och sedan ställa tillbaka den på plåt över den nylagda parketten. Kaminen är litenmen tung. Hur bäst gå till väga?
yonna: [citat] Jag får erkänna att jag tvättar glaset (endast ett glas i luckan) dagligen då jag stänger av kaminen ett par timmar mitt på dagen. Det blir ju en hel del sot/aska när man kör med glasvägg och eld och det kommer man inte ifrån när man har glas. För din del återstår väl i så fall en äldre typ kamin utan att man ser elden. Jag tycker inte arbetet är betungande - någon
BirgitS: [citat] Om kyl och frys står på golvet så måste golvet hela sträckan in till väggen vara plant så att det går att dra ut dem vid rengöring och byte. Enklast är då att lägga samma golv hela sträckan men är det bara plant spelar det egentligen ingen roll.
Ny Husägare 2012: Istället för att skapa en ny tråd så tänkte jag om det är ok skriva här. Jag har likadant hemma nere i källaren. Men jag funderar på om det inte lika gärna kan få vara så under foamen. Men min fråga är, Vad för foam behöver man ha. Hört att det ska vara något tjockare. eller ska man behandla betonggolvet innan.
Cpt B738: Tack. Ja antagligen har de gjort det. Vi kommer lögga Kährs Tuplex vilket ska fungera som ångspärr. måste jag slippa bort limmet under innan vi lägger Tuplexen? Ser ut så här
Jala03: Tack alla för mycket kloka synpunkter som jag absolut tar till mig. Fönster med kallras är också ett problem, speciellt med tanke på att det är direktverkande el med kombinerad luftvärmepump. Tyvärr är kostnaderna för att byta fönster väldigt dyrt. Stora 70-tals fönster, öppningsbara och delbara. Spännande fönsterputsning!!
apriljox: Hej, har någon av er erfarenhet av Optimeras parkett OPUS? Jag kikar på detta ekgolv, 3-stav, slipbart, 13 mm. Vem tillverkar det? Det är ju inte så dyrt, vad är haken?
Harrison: [citat] Det ser ut som det billiga vinyl-klick-golvet som vi köpte på Byggmax. Många av "brädorna" var inte ens raka. Vi fick kassera många "brädor". Dessutom expanderar de jättemycket under soliga dagar, så det ser ut som vågor på sjön.
jonaserik: Klickgolv är lite tjuriga att ta isär, men är nog den bästa vägen, den metoden på vidoen är endast för dom som är proffs på det, och är nog inte billigt. Kontakta någon golvfirma och fråga är nog bäst.
jonaserik: Att lägga en ny på en gammal fungerar inte, antingen försöker du att göra rent eller så får dottern leva med de, det är ändå ett eget rum, och ursäkta , kan hon inte lava med det så kan hon vara utan eget rum. Nästa sak är att ta bort den gamla, mycket jobb om den är limmad.
Leif i Skåne: Hyr den näst största HILTI bilhammare dom har till uthyrning! Den fixar golvet på en timma.
Hejhejho: Hej, Vi har lagt ett nytt parkettgolv som är limmat i skarvarna men nu efter några veckor så verkar det både ha rest sig och gått isär? Finns det något sätt att rädda det här? Verkar bara vara i största rummet ca 7x6m, lagt flytande men limmat på både kort/lång sidan på betongplatta med vattenburen golvvärme. Kikade bakom ett par golvlister och verkar finnas ca 5-10mm mellanrum
bjove: [citat] Jag förstår ju att man inte kan förvänta sig mycket isolering av en så liten tjocklek. Men tänkte att man kunde göra bästa möjliga av situationen. Byter man ut spånskivan mot något får man väl ett par cm i alla fall. Vet inte hur djupt gruset är, men ska kolla. Tack för tipset. På utsidan sitter en träpanel undertill. Vet inte om det sitter någon isolering innanför, men