Håller på och lägger ett massivt golv för första gången. Förutom många skador (hyvelskador, jack, sprickor) på allt för många brädor slås jag av att vissa skarvar både på längsled och i kortskarven har olika höjd. Det kan skilja upp till 1-1,5 mm på något ställe. Hela golvbjälklaget är uppriktad så det borde inte påverka - iaf inte i längsled. Vi har dessutom valt att skarva på bjälkar vi fått raka.

Golvet är vad det är nu och jag kommer varken plocka upp det eller köpa ett annat - så oavsett vad det beror på får jag leva med val av golv (som skulle vara högkvalitativt). Kanske är det alltid så här? Jag vet inte. Vad har du för erfarenhet och framförallt om du haft sådana ojämnheter som jag beskriver och bilden visar - vad har du gjort åt det? Bilden visar bara längsledd men jag har alltså samma fenomen i flera av kortskarvarna.

Nylagt massivt trägolv med synbara ojämnheter och skarvar av olika höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle säga att det till 100% handlar om att du köpt ett golv av lägre kvalitetsklass. Man får vad man betalar för.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som ett obehandlat golv och kan slipas, enklast är att hyra golvslipmaskiner. Alternativt köpa den tjänsten.
Är det urslag, etc, kan de fyllas igen så det blir slätt.

Vad har du köpt för något? Tycker det ser ut som helt obehandlat virke bara och då är det nog tänkt att man slipar det efter att man lagt det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Håller med, ser faktiskt ut som vanlig råspont brukar göra.

Ja, vad har du köpt?
När jag byggde för 30 år sen köpte jag andrasorteringsgolv, korkat ja!!!!!!!!
På övervåningen lade jag ett massivt golv 35mm direkt på takstolarna, mycket bättre kvalite, fast jag fick fasa sponten på alla........
När jag byggde ut köpte jag mycket bättre kvalite på golv då jag lade ett 6kantigt golv.
Jag väntade med läggning och slipningen tills i Maj då det är som torrast ute på det senaste golvet, det gick väldigt bra.

Alla dessa golv har jag slipat, för det är så man gör.

TS får helt enkelt slipa golvet, och förslagsvis olja och polera.

A AndersS skrev:
Är det urslag, etc, kan de fyllas igen så det blir slätt.
Vad använder man för att fylla igen hål?

Z ZipLock skrev:
Vad använder man för att fylla igen hål?
Du kan använda trälim+spån, ellet något färdigt material för att "spackla" med.
Är det större hål kan man få borra och träplugg, men då plugg med rätt fiberriktning.

@Stefan1972 Det är hyvlat och är enligt försäljaren inte i behov av fler behandlingar.

När jag kollar på tex baseco och några andra sidor tycka deras skarvar vara fasade. Det måste ju dölja sånt jättemycket jämfört med mina där det ska ligga så dikt an man kan.

Intressanta svar. Det har inte framgått att det skulle vara andrasortering och det tror jag faktiskt inte. Dock är jag mäkta förvånad. Däremot har hyvlandet skadat många brädor så det ska jag höra av mig och fråga om det verkligen är ok.
Det står att det är OS klass men jag hittar ingenstans där en sådan klass beskrivs.

Det fanns förr kvalitet enligt O/S och sedan olika nivåer för sågade/hyvlat virke, men tror inte att det används längre.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det fanns förr kvalitet enligt O/S och sedan olika nivåer för sågade/hyvlat virke, men tror inte att det används längre.
Vet du var jag kan hitta ngt om det?

MmeMim MmeMim skrev:
@Stefan1972 Det är hyvlat och är enligt försäljaren inte i behov av fler behandlingar.

När jag kollar på tex baseco och några andra sidor tycka deras skarvar vara fasade. Det måste ju dölja sånt jättemycket jämfört med mina där det ska ligga så dikt an man kan.
Jo, fasningen är för att dölja höjdskillnader. Utan det får man slipa lätt, kan räcka med exenterslip över skarvarna, bara kanten rundas så upplevs den mycket mindre.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hittade... osorterat klass 1-4 enligt Träguiden.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.