Misstänker att lack är mindre känsligt för problemen i denna tråd? Nån mer insatt i golvmåleriets detaljer kanske kan fylla i lite (skrev sånär spackla i :rofl: )?

Ja där stod det rent ut: "Färgförändringarna och variationen i permeabilitet innebär också att blånadsskadat virke inte är lämpligt till snickerier som ska laseras eller ges en semitransparent ytbehandling."
Virket har högst sannolikt legat och blånat efter sågning och innan det kom på plats. Byggarn kanske fick det billigt en gång i världen?
Sen tycker jag, ärligt, att det inte är fult utan ger ett liv i golvet. Sen beror det ju på förväntningar också.

Ställer in mig i ledet och säger att det är det ursprungliga virket som orsakat färgskiftningar. Har lagt golv i uthus/bodar där jag fått råspont utan kostnad på en såg pga av blåträ som blivit bortsorterad.
Och efter slipning är skillnaden inte så stor utan den kommer efter behandling. Så vill du inte ha nuvarande utseende behöver du troligtvis välja en behandling som har en täckande effekt. Omslippning och behandling, eller ett målat golv som gjordes förr då man även målade olika mönster.https://www.google.com/url?sa=i&url...ved=0CAIQjRxqFwoTCMjSu4G98uwCFQAAAAAdAAAAABAF

Stort tack för alla svar. Vad jag minns fanns det inga tecken på blånader på plankorna i de rum som nu ser konstiga ut. I ett av rummen var det klarlack på golvet och i ett av rummen fernissa, tror jag. Det med fernissa var ju mörkt. Men på det golv med klarlack syntes ingenting heller före slipningen. Efter slipningen vet jag inte säkert, då hade golvföretaget mer tagit över och vi kollade mest i det rum där de gjort prover på olika behandlingar. Det där med blånat trä är ju intressant. Om det är så är väl klarlack eller målning bästa alternativen om golvet ska behållas.

Målade golv kan bli väldigt fint. Är faktiskt lite hysteri i modet att slipa gamla undergolv, ungefär som när allt var gjort i furu.
Så ett slipat undergolv som målas och kanske en matta som passar.

• Gilla
FMagnus
  • Laddar…
Borde man inte kunna bleka träet som med annat trä? Är själv ingen expert men för länge sedan blekte jag ett ekbord med oxalsyra och väteperoxid. Kan vara så att oljan förhindrar inträngning, men ska ni ändå måla över så kan det vara värt ett försök?

S Snidarn skrev:
Borde man inte kunna bleka träet som med annat trä? Är själv ingen expert men för länge sedan blekte jag ett ekbord med oxalsyra och väteperoxid. Kan vara så att oljan förhindrar inträngning, men ska ni ändå måla över så kan det vara värt ett försök?
Tack för input. Vi får se. Nu slipar vi om och lägger på något transparent så får vi ser hur det går. Om det inte blir lyckat får vi fundera ett varv till.

I InsidersUnited skrev:
Jag tycker det är ett fint och levande golv, men det kanske jag är ensammen om.
S skogstomten skrev:
Håller med InsidersUnited. Jag hade nog låtit det vara och sett det som en kul/ovanlig inredningdetalj
Jag tycker också att det blev snyggt! Sen har jag väl förståelse om man förväntat sig något mer "normalt" men jag tycker det blev rätt läckert!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.