Golv
Korpkråkan: Hej! Tog bort ett par golvbrädor som behövde bytas inför ny golvläggning i ett rum. Vid närmare inspektion av bjälklaget så ser jag att en av bjälkarna är lite ”uppäten” av något (svamp, möss?). Stack lite med kniven och det var inte direkt poröst eller lätt att sticka igenom. Men lite orolig är man ju att det kan vara något allvarligt som behöver åtgärdas, vad tror
Niklas401: Ja vi är jättenöjda, det är ju ett vinterbonat uterum vi har så det är spånskivor med golvvärme. Men ibland är det 8grader sen om solen ligger på kan det va 40
Tompafix: Slipa går utmärkt. Sedan kan man behandla med lack, wax eller bara såpa. Slingorna finns olika sätt att täta. Svart latex, slipdamm och tjära eller linrep
GoForIt: Då missuppfattade jag förutsättningarna.. Man målar ju upp "en bild" i huvudet efter det man läser.. Ska det vara uppvärmt hela tiden så måste det ju sitta en ångspärr/broms. Hur är vinden avstängd från huvudvåningen? Du beskriver även i inlägg #3 att det finns "ett ventilationsrör ner till undervåningen".. Hur är det tänkt att fungera?
BirgitS: Välkommen till forumet! I Sverige finns två stora leverantörer av linoleummattor och det är Tarkett och Forbo så om de inte har vad du är ute efter så blir det väldigt svårt att hitta något utan att köpa från andra länder. Linoleummattor säljs framför allt till företag och offentliga miljöer och de vill knappast ha ett marockanskt mönster utan något som är mer tidlöst, som
GoForIt: Utgå ifrån tillverkarens monteringsanvisning. Sitter dörrkarmen ovanpå det gamla golvet, så går det ju att såga det vid tröskeln (med en multisåg) och sedan sätta en kvartslist
jonaserik: Se bara till att mäta upp rummet och dividera med täckmått på golvet, så du inte får en snutt på slutet av 1 cm, bättre då att långkapa första skiftet till hälften. kan bli 2 cm glipa på slutet och den går inte att dölja med en sockel., räkna även med att golvet ska gå in mot eller under tröskeln, stora glipor där har jag sett av gördetsjälvare som lagt golv.
Elin Ba: Tack för svar! Jo, pensel blir det. Har kollat igenom säkerhetsdatabladet också. Det får bli några dagsjobb när värmen kommer så vi kan ha öppet för fullt. :-)
aweste00: [citat] Tack! Jag googlade lite hårdare efteråt och har förstått att det är helt OK.
GoForIt: En möjlig väg skulle kanske kunna vara en ångbroms. Jag tror ni får testa er fram.
Larsa: Det måste ju vara helt plant, annars kan det bli knas. Sen bör du prima det befintliga fixet så det inte drar ur vattnet ur det nya fixet, då kan det bli problem med att plattor lossnar
mexitegel: Det som kan hända är att du behöver höja temperaturen på golvvärmen och därmed får du lite sämre effektivitet, men som alltid ska man följa tillverkarens instruktioner så hör direkt med dem vad de anser.
henche: Grovstädade det värsta först, sen hyrde en "riktigt" dammsugare från hyresmaskiner (dust control 2000 eller något sånt). Tog tid men bättre kraft i den, blev ett antal säckar totalt. Jag tog bort munstycket och körde bara med slangen, annars sög det för dåligt. Fick även skaka rent filtret ett antal gånger.
nochl: Hej, Jag ska börja lägga trägolv 25mm till helgen. Som underlag har jag: Golvbjälkar cc60 (mellanbjälklag) Glespanel 28x70 cc10 Golvvärmeplåtar/rör LK 16mm cc200 Lumppapp Trägolv massiv furu eller gran 25mm spontat. Glespanelen ligger alltså 90 grader mot golvbjälkarna och trägolvet ligger 90 grader mot glespanel, alltså längd med golvbjälkarna. Jag kommer skruva trägolvet i
Pucco: Det går inte att ta bort då det trängt in i plasten. Vinylgolvet innehåller mjukgörare som drar till sig svavelföreningar från gummi som står på golvet. Jag har själv upplevt det tre gånger. En cykel som stod i hallen som gav avtryck av däckmönstret. En gummifot på en nivålaser som stod på golvet ett tag gav ett avtryck. Jag har också ett vinylkapell till min släpvagn.
mugatu: [citat] jag tycker det ser ut som att det kan vara lamellparkett? Ett tunt enklager och sedan trälameller lagda omlott i andra riktningen?
oddjobb: Om du vill ha ett varmt golv och samtidigt skall lägga om alla golv tycker jag du skall satsa på golvvärme samtidigt. [bild] Dessa bygger ca 20 mm. Men jag tror att det i ditt fall vore bra att lägga 10 mm cellplast till, under dessa. Lägga ut dessa fixar du själv. Rören är lätta att lägga ut också. Det krävs såklart lite eftertanke så alla rören hamnar vid fördelaren. Sen bygger
Anna_M: [citat] Tackar! Kanske någon letar efter Eco mattan med så här är resultaten:) Har besökt butiken, de har två kataloger av linoleum på rulle. En från tarkett och en från farbo. Bara betällnigsvaror. Priser varierar 320-420kr per kvadrat meter.
mrjansa: [citat] Tackar! Det var ungefär så som jag misstänkte :)
KnockOnWood: Det verkar ju lite vanskligt att ställa 200 - 250 kg på ett underlag, som ni har noll kunskap om. Mitt amatörtips: Borra ett mindre hål ner genom golvet där kaminen skall stå. Då bör man kunna titta ner med något slags kamera för att se hur det ser ut under. Och kanske bärigheten enkelt kan förbättras med t.ex. en eller ett par markskruv/skruvpålar.
Ludde67: Intressant att läsa då jag snart skall ge mig på mitt egna parkettgolv. Kommer nog att göra jobbet själv och får läsa på om vilket golvlack jag skall använda. Hoppas att det löser sig för er.
larsbj: [citat] Är man orolig kan man ju öppna paketen någon vecka innan. Men ja har iaf inte fått några problem. Det är ju torrast på vintern.
Mazen: [citat] Tack, ja du förstod den ngt kladdiga skissen :D
Julle71: [citat] [citat] Minns inte men det var inte 20%. Tror det var 10% och det räckte till att lägga golvet. Sedan fick vi köpa till en kartong eller två eftersom de var tvungna att lägga om golvet och de beskurit det fel första vändan men det är ju en annan sak. Jag skulle inte köpa in 20% extra om jag inte visste att det skulle vara lätt att returnera och få tillbaks pengar.
larsbj: Det blir såklart bättre med fler reglar, men med den spännvidden och höjden kommer det finnas endel svikt kvar. Om du lyfter och sätter några direkt på sidan av befintliga så kan det säkert bli lite bättre. Kanske värt att använda limträ., eller virke av kvalitet c30.