Golv
BirgitS: Jag antar att det blir en höjdskillnad och då kan du kolla på nivålister. Men sista raden glider ju inte iväg av sig själv för den sitter ju ihop med raden bredvid men kanten på brädan bör ju skyddas.
AndrrsF: Hejsan, Vi har precis skaffat ett par båthus. Båthusen ligger på land. Det enda är omgjort till "rum", och jag ett golv som jag tror är reglar på sand. Om man skulle vilja lägga en tunn isolering, utan att gräva ur och gjuta, hur skulle man kunna göra då? Vill inte höja golvet mycket, då väggarna är låga. Mvh Anders
lochlomond: Gamal tråd men hur gick det med almgolv? Vi fundera på detta nu. Är inne på almparkett från rappgo.
Linda2003: [citat] Det är cello , jättefint golv annars. De är ju väldigt blå inte bara blå ton ... [citat] Krautas cello[/QUOTE]
Skogsrebellen: [citat] Nä det är inte avancerat, har gjort det förut. Men tappade orken och lusten efter ett par händelser så ger upp. Har kontaktat flera firmor men bara fått svar från en i nuläget.
Linusp3: [citat] Yes, just nåt sånt är jag på jakt efter! Bra idéstöd!!
mexitegel: Ja, iaktta bara minsta höjd på flytspackel ovan slingorna.
BirgitS: [citat] Och bredd? Det är tvärs golvbrädorna som den mesta rörelsen sker och 10 m är mycket. Om jag inte kommer ihåg fel så innebär det att det skulle behövas 15 mm tomrum längs alla väggar och det blir ju inte snyggt med drygt så tjocka socklar.
heyday: [citat] Plastmatta haha :D Nä får väl gilla läget och bara köra på med golvslip projektet. @Leafy ekgolv är ju mkt finare än klick, lite störande om det bara är på ett område och väldigt synligt (enligt mig)... Löser det med någon fin matta Tack för alla svar°!
SvanteC: Som vanligt gällande sån här typ av rivning (oavsett vetskap om asbest eller inte) gäller följande, se till att ventilera ordentligt, använd ordentlig mask, riv i lugn och ro. Därefter våttorkas alla ytor. Förövrigt ser det ut som ett undergolv, som inte normalt sett är tänkt att ha som ytskikt. Därmed kan de nog va lämpligt att lägga ett golv ovanpå det.
Robert-san01: Vi gjorde plattan i April och la golvet på plattan drygt 6 månader senare. Tänk på att följa tillverkarnas anvisningar, speciellt för trägolvet!
Klodsmajor: Till er som målat garagegolvet, måste man måla hela golvet i ett svep? Har massor av prylar i garaget och tanken var att flytta och måla halva golvet i taget. Förstår att det finns viss risk att färgnyansen kommer skilja sig, men i övrigt?
Tompafix: Mattstripper is the sh**:rofl: Efter att ha averkat 1kvm av 20kvm med kofot och helt slut, så hyrde jag också en sådan. 45min senare så var det kliniskt rent från matta.
Lia D: Hej! Är det någon som har erfarenhet av att måla gammal vinylmatta? Den är från 70-talet vill helst slippa riva ut den... tänker att man tvättar med t-röd och sen målar på med lämplig färg.. om någon har målat; vilken typ av färg och hur har resultatet blivit?
Rasmusp: Hej, mycket tacksam för alla snabba svar! Skulle hittat till detta forum tidigare Jag har tänkt detta laminat i köket: https://www.bauhaus.se/laminatgolv-light-oak-k071-klass-33?gclid=CjwKCAjwu5CDBhB9EiwA0w6sLb0qLJnalUfyr_PWDTitMKGhESOPSuBobpC8hYtmS4KTKKE0-YcveRoCClUQAvD_BwE [bild] Bör inte bli så förskräckligt va? :)
hahnson: Hej är ganska säker på du inte bör använda foam med fuktspärr i det scenario du beskriver, det torde vara en ångspärr redan under det nuvarande golvet. Ny foam utan kostar inte speciellt mycket, för mig jag gav 200kr för 15m2 rulle
fribygg: [citat] Jag tänker en veckas jobb, 40hx500kr= 20000kr, 5000kr container, 10 000kr mtrl, golv till 35 m2 börjar ju på 10000kr och kan bli hur dyrt som helst. Ska det vara bekvämt bör man väl vara två vid vissa moment så säg 10000kr för en grovis eller en lärling under hela veckan, då går det förhoppningsvis att stryka containern och ta skräpet på släpkärra. 50000 kr tror jag det
Leafy: Lägg renoveringsspån direkt på och sedan heltäckningsmatta? Jag har gjort liknande hemma då vinylgolvet inte ska ligga direkt mot golvvärmeslingorna och i framtiden om något ska fixas så är det bara att skruva bort golvspånet. Jag har heltäckningsmatta i ett rum och där la vi det rakt på laminatgolvet som ligger på slingorna och det har funkat fint i 4 år iaf.
KumlaEkeby: Hej, Undrar är det nån som lagt laminat golvet Logoclic Aqua Protect? Om i så fall är ni nöjda med resultatet? Vi hittade ett matt som kändes väldigt likt äkta trä. Vi funderar på antingen det eller ett ”billigare” 1-stav parkettgolv Barlinek från Byggmax. Det ska ligga på övervåningen. Vad väljer man . Vi har parkettgolv på hela nedervåningen. Det är väl helt ok, men
Sassafrassa: [citat] Ett flytande golv har jag inte reflekterat över. När det gäller tjockleken på trägolvet har jag fått uppfattningen att det inte bör vara tjockare än 14-15 mm för att värmen inte ska ha för mycket trä att värma upp o för stort motstånd att ta sig igenom. Och då har jag tänkt som så, att det kanske är svårt att få ett 17-18 kvm stort "flak" av brädor till att ligga
mister555: [citat] Ja.. funderade lite på det jag med.. .ska se till att det blir minst 15cm...